Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 5 March 2014

Permohonan Gereja Katolik didengar hari ini






KUALA LUMPUR 4 Mac - Permohonan Gereja Katolik bagi mendapatkan kebenaran merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan bahawa penerbitan mingguan The Herald dilarang menggunakan kalimah Allah dalam seksyen bahasa Melayu, akan didengar oleh Mahkamah Persekutuan esok.

Pada 14 Oktober tahun lalu, panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri Mohamed Apandi Ali sebulat suara membenarkan rayuan kerajaan untuk melarang The Herald daripada menggunakan kalimah Allah.

Mahkamah itu mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan penerbitan itu menggunakan kalimah Allah dalam seksyen bahasa Melayu penerbitan itu.

Pada 2009, Gereja Roman Katolik diketuai oleh Tan Sri Murphy Pakiam memfailkan permohonan semakan kehakiman dengan menamakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan kerajaan sebagai pihak responden.

Mereka antara lain memohon supaya mahkamah mengisytiharkan keputusan kementerian melarang penggunaan kalimah Allah dalam The Herald sebagai tidak sah.

Majalah mingguan itu, diterbitkan dalam empat bahasa, telah menggunakan kalimah Allah untuk merujuk kepada Tuhan dalam seksyen bahasa Melayu, khusus untuk penganut katolik di Sabah dan Sarawak.

Pada 31 Disember 2009, Mahkamah Tinggi mengisytiharkan keputusan KDN melarang The Herald daripada menggunakan kalimah Allah dalam seksyen bahasa Melayu adalah salah di sisi undang-undang, batal dan tidak sah.

Gereja memfailkan permohonan bagi kebenaran merayu ke Mahkamah Persekutuan pada 11 November tahun lalu dengan mengemukakan 26 soalan mengenai Perlembagaan Persekutuan, undang-undang pentadbiran dan kuasa mahkamah untuk membenarkan Menteri Dalam Negeri melarang penggunaan perkataan teologi (Tuhan).

Soalan berkaitan perlembagaan yang dikemukakan oleh barisan peguam yang mewakili gereja itu adalah untuk membahaskan mengenai Islam sebagai agama persekutuan, kebebasan bersuara, beragama dan hak kepada pendidikan agama.

Dalam kes sivil di Mahkamah Persekutuan, pemohon perlu mendapat kebenaran daripada mahkamah terlebih dahulu bagi membawa perkara itu untuk rayuan.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20140305/ma_05/Permohonan-Gereja-Katolik-didengar-hari-ini#ixzz2v3YbI7g2  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: