Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 17 March 2014

Kerajaan perlu jelaskan pendirian


Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
pengarang@utusan.com.my




KUALA LUMPUR 14 Mac - Kerajaan perlu menjelaskan secara tegas kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi menolak tuntutan Gabungan NGO-NGO Hak Asasi Manusia (Comango) pada sesi penerimaan muktamad syor berkenaan di Geneva, 20 Mac ini.

Ahli Jawatankuasa Gabungan Pertubuhan-pertubuhan Islam Dalam Proses Semakan Berkala Sejagat (MuslimUPRo), Nasharudin Mat Isa berkata, sesi penerimaan itu penting dan kerajaan tidak boleh sesekali dilihat terikut dengan rentak Comango.

Sehubungan itu, beliau berkata, rombongan MuslimUPRo akan berlepas ke Geneva awal pagi esok bagi mengikut sesi berkenaan selain mengaturkan beberapa pertemuan dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam antarabangsa bagi tujuan sokongan.

"Sesi 20 Mac ini penting kerana wakil kerajaan perlu memberi penjelasan kepada PBB. Kita menaruh keyakinan kerajaan prihatin dan bertegas dalam soal berkait akidah ini tetapi perlu dipastikan juga agar kerajaan tidak terikut-ikut dengan rentak Comango nanti.

"Delegasi kami kali ini mungkin menghadapi sedikit kesukaran untuk memasuki sesi tersebut ekoran tindakan memburuk-burukkan MuslimUPRo tetapi kita sudah bersedia dan mahu kerajaan melakukan yang terbaik," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Dalam pada itu, Nasharudin yang juga Pengerusi Yayasan Nassar berkata, keutamaan lain MuslimUPRo pada kunjungan ke Geneva kali ini adalah untuk memantapkan persediaan bagi menghadapi sesi semakan berkala sejagat (UPR) seterusnya iaitu pada 2017.

Tambahnya, bagi tujuan itu, beberapa kumpulan pakar telah dipilih daripada kalangan tenaga-tenaga pengajar di universiti tempatan dan mereka akan dilatih untuk memahami proses yang terkandung dalam sistem PBB serta bagaimana mekanisme hak asasi manusia.

"Mereka perlu dilatih mengenai prosedur khas yang merupakan saluran untuk membawa isu-isu berkaitan negara dan umat Islam ke PBB di samping menangani arus Islamophobia dan hak asasi manusia fahaman sekular di peringkat negara dan antarabangsa," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140315/dn_19/Kerajaan-perlu-jelaskan-pendirian#ixzz2wBFXUHZd  © Utusan Melayu (M) Bhd



No comments: