Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 4 March 2014

Adenan kekalkan Kabinet


Oleh MD. AZRIN ROSLY
utusansarawak@utusan.com.my




ADENAN Satem (kiri) menerima kunjungan ketua-ketua Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) di pejabat rasmi Ketua Menteri di Wisma Bapa Malaysia, Kuching, Sarawak, semalam. - UTUSAN/MOHAMAD GUSTIE NOORAMBIA

KUCHING 3 Mac - Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem mengekalkan portfolio kesemua menteri Kabinet negeri yang dilantik oleh Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebelum ini bagi membantunya menguruskan pentabdiran Sarawak.

Bagaimanapun, terdapat satu kekosongan jawatan dalam Kabinet negeri apabila beliau melepaskan portfolio sebagai Menteri di Pejabat Ketua Menteri (Tugas-tugas Khas) setelah dilantik menjadi Ketua Menteri berkuat kuasa kelmarin.

"Dalam barisan Kabinet negeri, saya telah menggugurkan seorang menteri iaitu Tan Sri Adenan Satem maka beliau bukannya Menteri di Pejabat Ketua Menteri (Tugas-Tugas Khas) lagi," katanya secara berseloroh.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar pertama yang diadakannya selepas dilantik menjadi Ketua Menteri Sarawak kelima di Dewan Lapau, Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.

Terdahulu, beliau menghadiri Istiadat Angkat Sumpah Pelantikan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan dan Menteri-menteri Muda Negeri di Dewan Lapau.

Majlis angkat sumpah tersebut diadakan di hadapan Yang Dipertua Negeri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud sambil disaksikan oleh Adenan.

Yang turut hadir, isteri Abdul Taib, Puan Sri Ragad Kurdi Taib dan isteri Adenan, Puan Sri Jamilah Anu. Menurut Adenan, tiada sebab untuk beliau menukar barisan Kabinet negeri yang sedia ada kerana pemimpin yang dipilih bagi memegang jawatan di dalamnya sudah cukup baik.

"Apabila kepemimpinan yang ada sudah baik, kita kekalkan. Kita telah menuju ke arah yang betul, mengapa perlu diubah," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau juga akan memegang jawatan yang disandang Abdul Taib sebelum ini sebagai Menteri Kewangan serta Menteri Perancangan Sumber dan Alam Sekitar negeri.

Ditanya mengenai pelantikan bagi mengisi kekosongan portfolio Timbalan Ketua Menteri II Sarawak, Adenan memberitahu, perkara itu sedang dilihat dan akan diumumkan apabila tiba masa yang sesuai.

Tambahnya, pelantikan jawatan tersebut tidak perlu dilakukan tergesa-gesa.

Mengulas mengenai pilihan raya kecil (PRK) di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Balingian, beliau berkata, pihaknya yakin Barisan Nasional (BN) akan mengekalkan kemenangan di kerusi itu seperti sebelum ini.

"Penduduk (Balingian) masih mempercayai kita (kerajaan). Dalam masa terdekat akan diumumkan calon kita.

"Beberapa nama calon telah diterima dan saya akan berbincang dengan pemimpin kanan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) dan BN bagi menentukan calon paling sesuai untuk diletak bertanding di situ," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140304/po_03/Adenan-kekalkan-Kabinet#ixzz2uxBNU3hl  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: