Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 1 April 2014

MH370 - Malaysia tidak sembunyi fakta

TONY Abbott (tiga, kanan) bersalaman dengan Pegawai Pemerintah Skuadron 20 TUDM Subang, Mejar Mohd. Jafri Suboh TUDM (empat, kiri) di Pusat Operasi Mencari dan Menyelamat (SARS) MH 370 di Pangkalan RAAF Pearce, Perth, semalam.

PERTH 31 Mac - Perdana Menteri Australia, Tony Abbott hari ini menafikan dakwaan segelintir pihak bahawa Kerajaan Malaysia menyembunyikan fakta berhubung kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 di Lautan Hindi sejak 8 Mac lalu.

Beliau berkata, Malaysia di bawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat memberi komitmen yang tinggi dalam usaha mencari pesawat negara berkenaan.

Malah, katanya, Malaysia juga turut menghantar pasukan mencari bagi membantu Australia yang kini mengepalai operasi pencarian di Lautan Hindi dekat sini.

"Tidak... (Malaysia tidak menyembunyikan fakta). Berdasarkan bukti yang diperoleh, Perdana Menteri Najib Razak merumuskan bahawa pesawat itu berakhir di Lautan Hindi.

"Selain itu, usaha yang ditunjukkan semua negara yang terlibat dalam operasi mencari pesawat MH370 ini amat tinggi.

"Atas dasar kerjasama ini juga, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada negara yang terlibat iaitu New Zealand, Amerika Syarikat, Malaysia, China, Jepun dan Korea," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas mengadakan lawatan singkat selama hampir sejam di Pangkalan Tentera Udara Diraja Australia (RAAF) Pearce di Bullsbrook dekat sini hari ini.

Yang turut hadir, Timbalan beliau, Warren Truss; Menteri Pertahanan Australia, David Johnston dan bekas Panglima Angkatan Tentera negara itu, Angus Houston.

Lawatan itu bagi meninjau pusat operasi gerakan mencari pesawat MH370 yang dikendalikan oleh RAAF selain menjadi lokasi semua media tempatan dan antarabangsa berkumpul.

Abbott sebelum itu ditanya oleh seorang wartawan antarabangsa adakah Malaysia menyembunyikan fakta serta maklumat berhubung kehilangan pesawat tersebut.

Beliau memberitahu, semua pihak perlu sedar bahawa misi pencarian pesawat ini merupakan satu usaha yang amat kompleks, mencabar serta memerlukan penglibatan secara profesional dengan kerjasama semua pihak bagi merungkai misteri kehilangannya.

Katanya, Australia juga seperti negara lain yang terlibat dalam gerakan mencari pesawat ini telah berusaha sedaya upaya menggunakan segala kelengkapan dan peralatan canggih bersama lebih 500 anggota untuk segera menemukan lokasi pesawat itu.

"Apa yang dilakukan oleh kami adalah terus mencari dan kami lakukan ini demi kepentingan semua negara terlibat termasuk keluarga penumpang," katanya.

Beliau turut memaklumkan bahawa Australia akan meneruskan operasi mencari pesawat ini untuk satu tempoh yang belum diputuskan.

"Kita juga memaklumkan bahawa segala kos operasi ini akan ditanggung oleh kami dan semua negara yang terlibat sejak mula ia dijalankan. Kami juga berbesar hati mengetuai operasi ini yang membuktikan hubungan baik dengan kesemua negara yang terlibat," katanya. - UTUSAN


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140401/dn_12/Malaysia-tidak-sembunyi-fakta#ixzz2xbe2q8Yq  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: