Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 11 March 2014

Anwar fail rayuan, bayar jaminan


Oleh AMIRUDDIN HARUN
pengarang@utusan.com.my




KUALA LUMPUR 10 Mac - Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memfailkan rayuan terhadap sabitan dan hukuman penjara lima tahun terhadapnya setelah didapati bersalah atas tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, hampir enam tahun lalu.

Notis rayuan tersebut difailkan melalui peguamnya, Ramkarpal Singh di kaunter pendaftaran Mahkamah Rayuan di sini kira-kira pukul 10.30 pagi dan salinannya turut diserahkan kepada Mahkamah Persekutuan.

Anwar mengemukakan rayuan setelah tidak berpuas hati dengan hukuman dan sabitan atas pertuduhan itu yang diputuskan oleh panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai oleh Datuk Balia Yusof Wahi pada Jumaat lalu.

Menurut Ramkarpal, notis rayuan tersebut difailkan hari ini sebagaimana yang dikehendaki oleh mahkamah walaupun pihaknya mempunyai tempoh selama 14 hari untuk berbuat demikian.

Beliau turut memberitahu, pihaknya mempunyai tempoh 10 hari untuk memfailkan petisyen rayuan sebaik sahaja menerima alasan penghakiman daripada Mahkamah Rayuan.

Setakat ini tiada tarikh ditetapkan untuk sebarang prosiding di Mahkamah Persekutuan.

Sementara itu, Anwar hari ini turut membayar wang jaminan RM10,000 seperti yang diperintahkan oleh Mahkamah Rayuan, dengan seorang penjamin iaitu ketua staf di ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ibrahim Yaakob.

Anwar menandatangani dokumen ikat jamin di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Rayuan (Bahagian Jenayah), Darmafikri Abu Adam setelah tiba di Istana Kehakiman di sini kira-kira pukul 12.25 tengah hari, hampir satu jam setengah lewat dari masa pukul 11 pagi yang ditetapkan oleh Mahkamah Rayuan, Jumaat lalu.

Kelewatan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu adalah disebabkan beliau menghadiri majlis pembukaan Mesyuarat Pertama, Penggal Kedua Parlimen Ke-13 oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Muaazam Shah di ibu negara.

Yang turut hadir ialah abang Anwar, Rosli Ibrahim.

Pada 7 Mac lalu, Anwar dihukum penjara lima tahun setelah didapati bersalah oleh Mahkamah Rayuan kerana meliwat Mohd. Saiful Bukhari sekali gus mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari 2012 yang melepas dan membebaskannya daripada pertuduhan tersebut.

Panel tiga hakim berkenaan memutuskan demikian ketika membenarkan rayuan pihak pendakwaan setelah mendapati hakim bicara terkhilaf apabila menyatakan bahawa integriti sampel asid deoksiribonukleik (DNA) dalam kes itu telah tercemar.

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan penangguhan hukuman itu sementara menunggu rayuan di Mahkamah Persekutuan dan memerintahkan Anwar membayar ikat jamin RM10,000.

Anwar, 67, disabit bersalah meliwat Mohd. Saiful Bukhari, 28, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No. 99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, di ibu negara antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Penasihat PKR itu didakwa di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20140311/ma_01/Anwar-fail-rayuan-bayar-jaminan#ixzz2vcc7eiCy  © Utusan Melayu (M) Bhd 


KOMEN : PERCAYA KE DIA DENGAN HAKIM MAHKAMAH PERSEKUTUAN...

No comments: