Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 23 July 2012

Khalid didesak buat penjelasan segera - NGO


MINGGUAN MALAYSIA
22/7/2012



KUALA LUMPUR 21 Julai - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim didesak membuat penjelasan segera berhubung kontroversi pembelian tanah di Bestari Jaya, Selangor yang didakwa terlebih bayar sebanyak RM100 juta daripada harga pasaran.

Yang Dipertua Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwandin Hamzah berkata, Abdul Khalid juga perlu berani mendedahkan individu-individu terlibat yang mendapat 'untung atas angin' daripada pembelian tanah bernilai RM181 juta atau bersamaan dengan RM80,000 seekar (0.4 hektar) itu.

"Sebagai pemimpin yang memperjuangkan gagasan 'telus, adil dan cekap' di Selangor, Abdul Khalid seharusnya tampil menjelaskan dakwaan tersebut.

"Beliau tidak seharusnya memberi penjelasan yang hanya mahu menutup kelemahan pentadbiran sendiri," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas pendedahan Ketua Biro Muda Profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong berhubung tindakan kerajaan negeri Selangor yang terlebih bayar sebanyak RM100 juta untuk membeli tanah tersebut daripada Talam Corporation Bhd. (Talam).

Menurut Tee Yong, pembelian tanah seluas 916 hektar pada 2010 itu dibuat dengan harga RM181 juta sedangkan laporan kewangan Kumpulan Hartanah Sdn. Bhd. (KHSB) pada 2009 yang juga memiliki tanah di kawasan sama menilai jumlah keseluruhan tanah tersebut sebanyak RM81 juta.

Sementara itu, Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Mohamed Maliki Mohamed Rapiee berkata, pendedahan tersebut tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana wang tersebut merupakan milik rakyat tetapi dilaburkan secara tidak berhati-hati.

"Jika sebelum ini, mereka sering menuduh kerajaan membuat pembangunan yang merugikan di kawasan-kawasan tertentu, apa kurangnya tanah di Bestari Jaya itu yang jelas merupakan pembaziran?

"Tanah itu langsung tidak memberi pulangan menguntungkan kerana tiada pembangunan atau infrastruktur asas, apatah lagi 438 hektar daripada jumlah keseluruhannya merupakan lombong yang dipenuhi air," katanya.

Menurut Pengerusi Sekretariat Orang Muda Selangor (Serang), Budiman Mohd. Zohdi, rakyat negeri itu sudah terlalu lama menanti jawapan telus daripada Abdul Khalid berhubung segala penyelewengan yang berlaku.

"Banyak yang tidak kena dengan pengurusan wang rakyat Selangor di bawah pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Walaupun Abdul Khalid berkali-kali berjanji akan buat penjelasan tetapi selepas pembongkaran penyelewengan demi penyelewengan, kerajaan negeri masih tetap 'cakap tak serupa bikin'," katanya.

KOMEN : SELCAT AKAN KATA RAKYAT SELANGOR BOLEH MINUM AIR BAWAH TANAH, TAPI DENGAN SYARAT KENA GUNAKAN TALAM.... MANA DIA BERANI NAK JAWAB PUNYA... PENAKUT TU...

No comments: