Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 31 July 2012

3 golongan ancam keselamatan


KUCHING 29 Julai - Tiga kategori golongan pelampau iaitu ekstremis agama, politik dan sosial dikhuatiri mampu mengancam keselamatan negara sekiranya ia tidak ditangani lebih awal.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Ancaman Ekstremis Sosial Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Datuk Mohd. Sofian Md. Makinuddin (gambar) berkata, ledakan teknologi maklumat yang berkembang pesat pada masa kini menjadikan ancaman era baru itu lebih berbahaya berbanding ancaman komunis.

Ini kerana kata beliau, menerusi teknologi itu terutama media sosial baharu, golongan pelampau berpeluang menyebarkan setiap idealisme songsang dan mempengaruhi pemikiran rakyat dengan cepat ke seluruh negara.

“Dulu kita diancam komunis, namun ia telah pun berakhir dan negara berjaya mengharunginya dengan baik.

“Kini kita berdepan dengan ancaman pihak tertentu yang berselindung di belakang pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan menggunakan agama, kaum serta sosial sebagai alat untuk mempengaruhi rakyat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Menangani Isu Keselamatan Dalam Program Transformasi Kerajaan pada Forum Program Transformasi dan Isu-Isu Keselamatan anjuran Persatuan Graduan Dayak Sarawak (SDGA) di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Mohd. Sofian berkata, antara budaya negatif yang dibawa masuk golongan pelampau terbabit adalah demonstrasi jalanan serta amalan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dengan alasan memperjuangkan hak asasi manusia.

“Memandangkan pilihan raya semakin dekat, kita percaya golongan itu akan mengeksploitasi apa sahaja isu berkaitan agama, kaum dan sosial untuk meraih undi serta sokongan rakyat," katanya.

Dalam perkembangan lain, Mohd. Sofian bersetuju dengan saranan seorang peserta forum supaya istilah pengebom berani mati digantikan dengan ‘pengebom taksub’ atau ‘pengebom sesat’.


No comments: