Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 1 April 2014

PARLIMEN - Pindaan akta dikuat kuasa esok










KUALA LUMPUR 31 Mac - Akta Pencegahan Jenayah (Pindaan dan Pemerluasan) 2013 yang membenarkan penahanan tanpa bicara bagi tujuan pencegahan jenayah akan dikuatkuasakan Rabu ini selepas diwartakan esok.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, penguatkuasaan undang-undang itu akan membolehkan polis melaksanakan operasi membanteras jenayah terancang dan berat secara lebih berkesan.

"Sebelum pelaksanaan akta ini kita beri taklimat kepada pihak penjara supaya mereka yang ditahan nanti diberikan latihan, kaunseling dan sebagainya," katanya menjawab soalan tambahan Datuk Seri Tiong King Sing (BN-Bintulu) dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

Terdahulu, menjawab soalan Datuk Hasbullah Osman (BN-Gerik), Wan Junaidi berkata, akta itu bukan satu akta yang baharu tetapi digubal pada 1959 dan masih terpakai sehingga pada hari ini dengan pindaan dibuat pada tahun lepas.

Katanya, antara pindaan yang dibuat adalah memperkenalkan perintah tahanan dan penggunaan alat pemantauan elektronik (EMD) terhadap individu yang dikenakan perintah pengawasan polis.

"Walau bagaimanapun, elemen-elemen hak asasi manusia tetap diambil kira dalam pindaan yang dilakukan," kata beliau.

Menurutnya, pindaan terhadap akta tersebut bukan secara mutlak mempunyai elemen tahanan tanpa bicara kerana wujudnya unsur-unsur semak dan imbang.

"Ini kerana tidak ada lagi kuasa eksekutif menteri untuk mengeluarkan perintah pengawasan atau perintah tahanan, tetapi kuasa itu telah dipindahkan kepada sebuah badan bebas iaitu Lembaga Pencegahan Jenayah yang mana ahli-ahlinya dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Parlimen/20140401/pa_01/Pindaan-akta-dikuat-kuasa-esok#ixzz2xblZ4Lg7  © Utusan Melayu (M) Bhd


 

No comments: