Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 25 April 2014

PRK Parlimen Bukit Gelugor 25 Mei


Oleh HAKIMI ISMAIL
pengarang@utusan.com.my




PUTRAJAYA 24 April - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini mengumumkan tarikh Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Bukit Gelugor ditetapkan pada 25 Mei, proses penamaan calon 12 Mei manakala pengundian awal 21 Mei.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata, pilihan raya kali ini akan menggunakan Daftar Pemilih Induk (DPI) 2012 yang digabungkan dengan daftar pemilih 2013 bagi suku pertama, kedua, ketiga dan keempat selain yang dikemas kini sehingga 17 April 2014.

Beliau berkata, daftar pemilih itu mengandungi 82,431 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 82, 255 orang pengundi biasa, 148 pengundi awal dan 28 orang pengundi tidak hadir (PTH) luar negara.

“SPR akan menggunakan Dewan Sri Pinang, George Town, Pulau Pinang sebagai pusat penamaan calon dan pusat penjumlahan rasmi undi selain turut membuka 21 pusat mengundi yang lain.

“Sebanyak 21 pusat mengundi itu merangkumi 17 pusat pengundian biasa yang mengandungi 139 tempat mengundi (saluran) dan empat pusat pengundian awal yang mempunyai empat tempat mengundi (saluran)," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat khas berkaitan PRK Parlimen Bukit Gelugor di sini hari ini.

Pilihan raya itu diadakan ekoran kematian penyandangnya mendiang Karpal Singh, dalam kemalangan jalan raya di kilometer 306.1 Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Gua Tempurung di Kampar, Perak pada 17 April lalu.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu, Karpal menang kerusi itu dengan majoriti 41,778 menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Teh Beng Yeam.

Menurut Abdul Aziz, proses PRK Parlimen Bukit Gelugor akan melibatkan tiga kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan anggaran kos perbelanjaan PRK itu adalah RM1.9 juta.

Selain itu, katanya, SPR juga telah bersetuju melantik Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran Pulau Pinang, Kapt. (B) Ir. Anuar Yahya sebagai Pegawai Pengurus Pilihan Raya bagi PRK tersebut.

“SPR juga akan melantik 1,095 orang petugas pilihan raya untuk mengendalikan proses PRK ini selain menubuhkan tiga Pasukan Penguat Kuasa Kempen Pilihan Raya (PP-KPR) bagi memantau setiap aktiviti sepanjang tempoh berkempen," katanya.

Sementara itu, katanya, daftar pemilih pilihan raya bagi PRK berkenaan akan mula dijual pada 6 Mei dan pengundi yang ingin membuat semakan boleh melayari laman sesawang www.spr.gov.my serta melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dengan menaip SPR SEMAK NO KAD PENGENALAN dan hantar ke 15888 mulai tarikh sama.

Dalam pada itu, Abdul Aziz meminta semua pihak mematuhi setiap arahan pihak berkuasa sepanjang urusan PRK berkenaan supaya proses pelaksanaan berjalan lancar dan mengelak daripada perkara tidak diingini berlaku.

“Pemimpin parti-parti politik, calon-calon, petugas serta penyokong parti, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan mana-mana individu lain yang terlibat semasa berkempen hendaklah mematuhi undang-undang, peraturan pilihan raya dan etika berkempen yang ditetapkan semasa tempoh rasmi kempen.

Maklumat lain berhubung dengan PRK ini akan dikeluarkan dari semasa ke semasa oleh SPR atau Pengarah Pilihan Raya Pulau Pinang dan Pegawai Pengurus Pilihan Raya Parlimen Bukit Gelugor," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140425/po_02/PRK-Parlimen-Bukit-Gelugor-25-Mei#ixzz2zrjxHu42  © Utusan Melayu (M) Bhd 












No comments: