Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 28 April 2014

AS-Malaysia tingkat kerjasama

Oleh KAMIL MASLIH
dan AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
pengarang@utusan.com.my




NAJIB Tun Razak dan Barack Obama mengetuai delegasi negara masing-masing dalam mesyuarat dua hala Malaysia-Amerika Syarikat sempena lawatan Obama ke negara ini di Putrajaya , semalam. -BERNAMA

PUTRAJAYA 27 April - Kerajaan Malaysia dan Amerika Syarikat (AS) hari ini mencapai persetujuan untuk meningkatkan hubungan dua hala kedua-dua negara itu ke peringkat kerjasama komprehensif.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, bidang kerjasama tersebut antaranya meliputi ekonomi, keselamatan, pendidikan, sains dan teknologi.

"Malaysia juga mengalu-alukan tumpuan AS terhadap Asia dan sumbangannya kepada keamanan, kestabilan dan kemakmuran di rantau ini," katanya dalam sidang akhbar yang turut disertai Presiden AS, Barack Obama di Seri Perdana di sini.

Menurut Najib, Malaysia dan AS juga bersetuju meningkatkan lagi peranan Dialog Pegawai-pegawai Kanan sebagai forum utama perbincangan peringkat tinggi agar lebih banyak kerjasama dapat diadakan kelak.

Dari segi keselamatan, Perdana Menteri berkata, beliau dan Obama bersetuju meningkatkan kerjasama dalam latihan misi pengaman di samping Malaysia bersetuju menyokong prinsip Proliferation Security Initiative (Perjanjian Kawalan Senjata Nuklear) bagi mengekang senjata pemusnah besar-besaran (WMD).

Berhubung isu di Laut China Selatan, beliau dan Obama sepakat menekankan betapa pentingnya mendukung prinsip undang-undang antarabangsa yang diiktiraf sejagat termasuk Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi Undang-Undang Laut.

Dalam pada itu, Najib juga menghargai sokongan AS terhadap ASEAN dan Sidang Kemuncak Asia Timur serta keyakinan AS terhadap peranan Malaysia bagi mempengerusikan ASEAN pada tahun hadapan.

"Dalam kita bersiap sedia untuk mempengerusikan ASEAN dan membida tempat sebagai anggota tidak tetap dalam Majlis Keselamatan PBB, kita berharap dapat mempromosikan lagi keamanan sejagat serta kestabilan serantau," katanya.

Kata Najib, pada bulan lalu sahaja, Malaysia telah membantu menjayakan pemeteraian perjanjian damai di selatan Filipina bagi menamatkan konflik yang telah meragut nyawa 150,000 orang serta menghalang Al-Qaeda dan sekutunya daripada kemungkinan bertapak di rantau ini.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140428/dn_01/AS-Malaysia-tingkat-kerjasama#ixzz309SWJkdV  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: