Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 April 2014

MH370 - PM sampaikan penghargaan



Oleh RAMLI ABDUL KARIM







HANOI 4 April - Malaysia hari ini secara rasmi menyampaikan ucapan penghargaan kepada kerajaan Vietnam atas bantuan pihak berkuasa negara itu dalam misi pencarian pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang pada 8 Mac lalu.

Ucapan tersebut disampaikan sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kepada rakan sejawatnya, Nguyen Tan Dung semasa kunjungan hormat beliau ke atas Perdana Menteri Vietnam itu di sini hari ini.

Dalam sidang akhbar bersama kedua-dua perdana menteri berkenaan selepas berakhirnya mesyuarat hubungan dua hala Malaysia-Vietnam di Pejabat Perdana Menteri Vietnam itu, Najib berkata:

“Saya ingin merakamkan penghargaan kepada kerajaan Vietnam atas bantuan dalam misi SAR (mencari dan menyelamat) pesawat MAS MH370 baru-baru ini."

Perdana Menteri yang diiringi isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dalam rangka lawatan rasmi tiga hari ke negara ini bermula semalam. Turut menyertai lawatan itu ialah Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman; 

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri; Datuk Seri Mustapa Mohamed; dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Terdahulu, dalam sidang akhbar yang sama, Tan Dung melahirkan rasa simpati kerajaan dan rakyat Vietnam atas insiden kehilangan MH370 dan berharap usaha mencari pesawat itu akan berjaya.

Najib dalam ucapannya pada jamuan tengah hari yang dihoskan oleh Tan Dung di Pusat Konvensyen Antarabangsa di sini selepas itu, sekali lagi mengulangi ucapan penghargaan dan terima kasih tersebut.

“Vietnam telah menggerakkan semua aset dan berkongsi maklumat pada peringkat pesawat MH370 dilaporkan hilang. Malaysia tidak akan berputus asa dalam usaha mengesan pesawat itu dan kami berterima kasih kepada semua negara yang membantu," katanya.

Vietnam memberi kerjasama penuh dalam usaha SAR dengan mengerahkan pesawat dan kapal-kapal tenteranya ke kawasan perairan negara itu di Laut China Selatan, iaitu lokasi terakhir komunikasi MH370 dengan menara kawalan pada hari kehilangannya.

Kerajaan Vietnam mengambil keputusan menghentikan aktiviti pencarian pesawat MH370 kerana diberi maklumat bahawa tentera Malaysia kali terakhir mengesan pesawat itu melintasi Selat Melaka. - UTUSAN


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140405/dn_02/PM-sampaikan-penghargaan#ixzz2yAJg4WMV  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: