Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 April 2014

MH370 - Kapal China kesan "isyarat getaran"

DUA kakitangan Phoenix International, Mike Unzicker dan Chris Minor menurunkan peranti Towed Pinger Locator (TPL) dari kapal Ocean Shield dalam operasi pertama untuk mencari kotak hitam MH370 di selatan Lautan Hindi, semalam. - AFP

BEIJING 5 April - Sebuah kapal China yang menyertai operasi mencari pesawat MH370 mengesan ‘isyarat getaran’ di selatan Lautan Hindi, hari ini.

Media tempatan melaporkan, setakat ini masih belum jelas sama ada isyarat itu ada kaitan dengan pesawat berkenaan atau tidak.

Isyarat tersebut mempunyai frekuensi 37.5 kHz sesaat, isyarat pengenalan yang selalunya di­keluarkan oleh perakam pesawat penerbangan.

Agensi berita Xinhua melaporkan, alat pengesan kotak hitam yang digunakan oleh kapal China Haixun 01 mengesan isyarat itu pada kedudukan kira-kira 25 darjah garisan lintang ke selatan dan 101 darjah garisan bujur ke timur.

Bagaimanapun masih tidak dapat dipastikan sama ada isyarat yang dikesan oleh Haixun 01 itu mempunyai kaitan dengan pesawat MH370.

Pihak berkuasa Malaysia percaya bacaan satelit menunjukkan pesawat MH370 hilang di Lautan Hindi, di luar perairan pantai barat Australia, tersasar jauh dari laluan penerbangannya dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Setakat ini tiada bukti menjelaskan bagaimana pesawat itu hilang.

Hanya penemuan kotak hitam pesawat itu sahaja dapat menjelaskan misteri kehilangan MH370. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140406/dn_08/Kapal-China-kesan-isyarat-getaran#ixzz2yB4BxyDX  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: