Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 1 April 2014

MH370 - Dua pesawat TUDM sertai misi

Mardiana Razali (kiri) berbincang dengan pegawainya mengenai lokasi pencarian pesawat MH370 di Lautan Hindi di Perth, Australia, awal pagi semalam.

PERTH 31 Mac - Menempuhi cuaca buruk termasuk kepulan awan tebal sepanjang dua jam operasi mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 di Lautan Hindi adalah antara cabaran getir yang dilalui pasukan Skuadron 20 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Namun, semua itu tidak mematahkan semangat 13 anggota dan pegawai pasukan itu yang menyertai operasi hari kedua di perairan yang terletak 1,100 di timur laut Perth.

Berlepas dari Pangkalan Tentera Udara Diraja Australia (RAAF) Pearce di Bullsbrook pukul 9.30 dan 10 pagi ini, dua pesawat Hercules C-130 menempuhi penerbangan empat jam untuk tiba di lokasi pencarian sejauh 1,100 kilometer di zon baharu.

Seramai 20 petugas media Malaysia daripada pelbagai media cetak dan elektronik turut dibawa menaiki kedua-dua pesawat itu yang masing-masing diterbangkan oleh Mejar Azhar Abdul Rahman dan Mejar Mardiana Razali.

Sebaik sahaja tiba di lokasi pencarian, salah sebuah pesawat mencampakkan enam boya berbentuk silinder buatan Amerika Syarikat ke laut yang berfungsi menyalurkan maklumat berhubung tekanan arus lautan.

Setiap satu boya seberat 10 kilogram itu dicampakkan secara berturutan pada jarak antara 40 hingga 80 batu nautika.

Boya tersebut mampu bertahan selama sembilan hari dan segala data yang dikumpul boya itu dapat membantu kapal untuk memasuki kawasan pencarian sekiranya mengesan sebarang objek.

Pegawai Pemerintah Skuadron 20 TUDM Subang, Mejar Mohd. Jafri Suboh yang mengetuai misi pencarian itu berkata, misi pencarian selama dua jam di zon baharu itu tidak menemukan sebarang objek yang boleh dikaitkan dengan pesawat MH370.

"Kami akan teruskan usaha sedaya upaya untuk mengesan objek di perairan tersebut dalam operasi selepas ini," katanya.

Kedua-dua pesawat TUDM itu kemudian menempuhi penerbangan selama empat jam sebelum tiba di pangkalan RAAF pada pukul 6 dan 6.30 petang ini.






No comments: