Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 28 April 2014

MALAYSIA-US - Obama hargai komitmen Najib



Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor bersama Barack Obama ketika menerima kunjungan Presiden Amerika Syarikat itu di Seri Perdana, Putrajaya, semalam.

KUALA LUMPUR 27 April - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama melahirkan penghargaan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di atas komitmennya membantu usahawan muda di Malaysia.

Beliau berkata, komitmen Najib itu dibuktikan menerusi inisiatif kerajaan mewujudkan Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia (MaGIC).

Menurutnya, kejayaan MaGIC melahirkan produk-produk inovatif dan berteknologi tinggi membuktikan pelaburan Malaysia dalam inisiatif tersebut telah membuahkan hasil.

"Kami berpeluang melihat beberapa inovasi rekaan usahawan muda iaitu aplikasi dalam talian bagi membantu pelajar membuat persembahan digital, go-kart elektrik dan jam tangan khas bagi pesakit kencing manis.

"Saya dan Najib sentiasa memberi galakan kepada kegiatan keusahawanan sebegini," katanya ketika menyampaikan ucapan ringkas di hadapan 40 pelajar sekolah yang terlibat dalam projek pengaturcaraan komputer di bangunan MaGIC di Cyberjaya hari ini.

Terdahulu, Obama diiringi Najib dan Pengerusi MaGIC, Tan Sri Dr. Mohd. Irwan Serigar Abdullah mengunjungi pameran produk Hypoband, Piktochart dan go-kart Dream Edge di ruang legar bangunan berkenaan.

Presiden AS itu percaya golongan muda di bawah bimbingan MaGIC akan terus mencipta lebih banyak produk berinovatif apabila mereka dewasa kelak.

"Saya amat teruja untuk melihat apa yang bakal berlaku kepada usahawan-usahawan muda di sini serta perkara membanggakan yang mereka akan lakukan ke arah kemajuan Malaysia, rantau ini dan dunia," ujarnya.

Sementara itu, Najib dalam ucapan ringkasnya mengumumkan, dataran di pekarangan bangunan MaGIC dinamakan sebagai Obama Oval mulai hari ini.

"Nama itu adalah bagi memperingati kunjungan Obama ke Malaysia," jelasnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140428/dn_05/Obama-hargai-komitmen-Najib#ixzz309WmmOmA  © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: