Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 17 April 2014

Bantah hudud: DAP, PKR biadab, tidak hormat Islam










KOTA BHARU 16 April - Bantahan terbuka oleh DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) terhadap hasrat Kerajaan Pas Kelantan untuk melaksanakan hukum hudud di negeri ini disifatkan sebagai melampau dan biadab kerana tidak menghormati agama Islam.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, hampir 95 peratus rakyat Kelantan adalah umat Islam manakala hukum hudud yang dicadangkan kerajaan negeri adalah untuk golongan itu sahaja.

Sehubungan itu kata beliau, dua parti pembangkang tersebut khususnya DAP yang langsung tidak mempunyai wakil di Kelantan tidak layak mencampuri urusan orang Islam yang mahu menegakkan syariat Islam di negeri ini.

“DAP selama ini menyokong Kristian menggunakan kalimah Allah tetapi menghalang hak umat Islam melaksanakan hudud yang merupakan ajaran Islam.

“Mereka selalu bersuara mengenai hak asasi, demokrasi dan kebebasan agama namun bila datang hal kepentingan orang Islam, mereka memberi berbagai alasan.

“Tindakan ini sungguh biadab dan DAP serta sekutu-kutunya jelas tidak menghormati agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan sekali gus menghina umat Islam," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tentangan keras yang ditunjukkan oleh PKR dan DAP berhubung hasrat membawa usul hudud ke Dewan Rakyat bagi mendapatkan kebenaran melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 selewat-lewatnya Disember tahun ini.

Kelmarin, Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail dilaporkan berkata, parti itu akan mematuhi perjanjian yang dimeterai dalam Majlis Pimpinan Pakatan pada 2011 yang antara lain tidak akan melaksanakan hudud demi menghormati penentangan konsisten oleh DAP.

DAP pula menegaskan, kesemua 38 ahli Parlimen parti itu telah menyatakan secara terbuka bahawa mereka tidak akan menyokong sebarang usul rang undang-undang persendirian yang akan dibentangkan Pas dalam sidang Dewan Rakyat.

Mengulas lanjut Ibrahim berkata, sudah tiba masa untuk Pas mengkaji semula kerjasama parti itu dengan sekutunya yang semakin berani memperlekeh dan mempertikaikan ajaran agama Islam.

“Isu ini satu cabaran untuk Pas dan adakah parti ini akan terus bersekongkol dengan DAP yang secara terang-terangan tidak menghormati agama kita?," soal beliau.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140417/po_03/Bantah-hudud-DAP-PKR-biadab-tidak-hormat-Islam#ixzz2z6a3Hf7C  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: