Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 11 April 2014

POLITIK - Malaysiakini, RBA kongsi agenda




Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my






KUALA LUMPUR 8 April - Portal propembangkang, Malaysiakini yang dalam banyak perkara membuat laporan tidak bersandarkan fakta sebaliknya gemar bermain sentimen bagi memburuk-burukkan imej kerajaan disifatkan tidak ubah seperti Red Bean Army (RBA).

Pengerusi Jaringan Melayu Malaysia (JMM) Perak, Hamdan Mohd. Salleh berkata, Malaysiakini dan RBA dilihat sebagai entiti yang berkongsi agenda dan fokus sama sebagai ejen penyebar propaganda menerusi bantuan dana pihak ter­tentu.

Katanya, JMM pernah membangkitkan mengenai isu dana asing diterima Malaysiakini tetapi sehingga kini portal berkenaan masih menutup mulut.

"Anggota RBA pula didakwa dibiayai oleh banyak syarikat bagi membodohkan orang awam dengan pelbagai provokasi memburuk-burukkan kerajaan.

"Malaysiakini dan RBA mempunyai hubungan yang akrab untuk menjatuhkan kerajaan. Dana yang mereka peroleh amat besar dan mereka menafikan serta bersikap berdiam diri ketika pendedahan dibuat," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Hamdan, Malaysiakini semakin menjadi barah kepada kerajaan dan dilihat sebagai satu ancaman dengan memberi impak negatif terhadap pembaca khususnya di negara ini.

Katanya, bentuk ancaman halus itu adalah liabiliti kepada kerajaan tetapi tiada tindakan diambil termasuk melibatkan isu portal propembangkang berkenaan memperoleh dana asing dalam menyebarkan agenda mereka.

"Kerajaan harus bertindak awal jika ingin membendung ancaman halus yang telah menular dan menjadi racun kepada pemikiran rakyat," katanya.

Sementara itu, Naib Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Syed Osman Mansor berkata, laporan yang disiarkan oleh Malaysiakini lebih ke arah memburukkan keadaan apabila dengan mudah melemparkan tuduhan tidak berasas.

Sedangkan katanya, sesuatu laporan itu mesti berlandaskan fakta dan ditulis mengikut garis panduan serta etika kewartawanan.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140409/po_01/Malaysiakini-RBA-kongsi-agenda#ixzz2yXZSXcCr  © Utusan Melayu (M) Bhd 









No comments: