Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 29 April 2014

Hudud: Ahli Parlimen BN ikut kerajaan




Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
pengarang@utusan.com.my





KUALA LUMPUR 28 April - Semua ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) akan membuat pengundian berdasarkan pendirian kerajaan terhadap usul rang undang-undang persendirian bagi melaksanakan hudud di Kelantan yang dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat pada Jun atau selewat-lewatnya Disember ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengumumkan pendirian kerajaan berhubung usul yang bakal dibawa oleh Kerajaan Pas Kelantan itu selepas ini.

"Pendirian saya adalah mengikut ketetapan kerajaan. Jadi, pendirian kerajaan itu akan diumumkan oleh Perdana Menteri nanti.

"Sebagai salah seorang anggota Parlimen (BN), saya akan ikut dan ahli-ahli Parlimen (BN) yang lain juga akan ikut pendirian kerajaan (mengenai hudud)," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Bengkel Respons Keadilan Jenayah Terhadap Pemerdagangan Manusia ASEAN Kali Keempat: Sokongan Kepada Mangsa Pemerdagangan Dalam Sistem Keadilan Jenayah di sini hari ini.

Beliau menyatakan demikian ketika ditanya pendirian beliau sama ada akan mengundi untuk menyokong atau sebaliknya apabila usul rang undang-undang persendirian bagi melaksanakan hukum hudud dibawa oleh Kerajaan Pas di Dewan Rakyat nanti.

Baru-baru ini, Najib menegaskan bahawa kerajaan dan UMNO tidak pernah menolak hudud sebagai hukum yang telah ditetapkan oleh Allah SWT tetapi banyak perkara perlu diselesaikan sebelum ia dapat dilaksanakan.

Presiden UMNO itu juga berkata, parti itu bersedia mendengar penjelasan Pas berhubung usul mengemukakan rang undang-undang persendirian mengenai hudud di Dewan Rakyat.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid yang juga Naib Presiden UMNO dan Ahli Parlimen Bagan Datoh berkata, walaupun kerajaan tidak menolak hudud, hukum Islam itu tidak mudah untuk dilaksanakan.

Katanya, perkara itu bukan ha­nya melibatkan pelaksanaan undang-undang oleh polis dan badan-badan lain tetapi banyak aspek lain yang perlu diberikan perhatian termasuk Perlembagaan Persekutuan yang memerlukan majoriti dua pertiga perlu dilakukan.

"Walaupun kita tidak menolak hudud tetapi kita nasihatkan supaya aspek perundangan dan pelaksanaan harus diteliti dan diperhalusi supaya undang-undang itu tidak lari daripada undang-undang Islam keseluruhannya dalam aspek hudud agar ia tidak menjadi rancangan flip-flop (berubah-ubah) dan kemudian disanggah oleh orang lain.

"Ia harus dilihat bukan sahaja dari segi rasionaliti perundangan Islam tetapi dari sudut-sudut lain," katanya dan menambah, hudud adalah salah satu daripada banyak elemen dalam perundangan Islam.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140429/po_02/Hudud-Ahli-Parlimen-BN-ikut-kerajaan#ixzz30EV6ilus  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: