Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 29 April 2014

Bentang hudud atau kekal dalam pakatan










KUALA LUMPUR 28 April - Pas perlu membuktikan parti itu ikhlas memperjuangkan hudud dengan meneruskan hasrat untuk membentangkan rang undang-undang persendirian di Dewan Rakyat bagi pelaksanaan hukum Islam itu di Kelantan walaupun mungkin terpaksa meninggalkan pakatan pembangkang.

Setiausaha Agung Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), Syed Hassan Syed Ali berkata, sekiranya Pas menarik balik hasratnya itu kerana mahu terus kekal dalam pakatan pembangkang, maka, ia membenarkan tanggapan bahawa parti itu hanya menggunakan hukum hudud sebagai sandiwara politik untuk meraih sokongan umat Islam.

"Pas perlu buktikan yang parti itu lebih mementingkan hukum Islam atau terus bersama DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam pakatan pembangkang.

"Jika Pas masih mahu terus kekal dalam pakatan dan tidak teruskan pembentangan hukum hudud di Parlimen, bermakna parti yang mendakwa memperjuangkan Islam itu hanya menggunakan hukum hudud sebagai sandiwara politik selama ini," katanya dalam satu ke­nyataan di sini hari ini.

Menurut Syed Hassan, seluruh umat Islam di Malaysia kini memerhati dan menanti sama ada Pas mempunyai keberanian untuk membentangkan rang undang-undang persendirian itu yang menjadi perjuangan parti itu selama ini atau tunduk dengan tekanan daripada sekutunya dalam pakatan pembangkang.

"Kita tunggu dan lihat sama ada Pas berani atau tidak membentangkan rang undang-undang hukum hudud di Parlimen. Semoga Allah SWT kuatkan iman pemimpin-pemimpin Pas," katanya.

Jumaat lalu, Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke menegaskan, sekiranya Pas bertegas meneruskan ranca­ngannya untuk membentangkan rang undang-undang pelaksanaan hukum hudud itu yang merupakan bukan agenda yang dipersetujui dalam kerangka pakatan pembangkang, maka parti itu sewajarnya mengambil langkah terhormat dengan berundur daripada pakatan pembangkang.

Anthony berkata, sebagai sebuah parti politik yang berprinsip dan bertanggungjawab, Pas perlu menghormati dan mengikuti asas-asas pemuafakatan yang telah dipersetujui.

Namun, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyangkal dakwaan DAP dan PKR bahawa bahawa Majlis Pimpinan Pakatan pembangkang telah membuat keputusan menolak pelaksanaan hukum hudud dan menegaskan perkara tersebut tidak pernah dibincangkan dalam majlis tersebut.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140429/po_03/Bentang-hudud-atau-kekal-dalam-pakatan#ixzz30EcrpFIz  © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: