Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 April 2014

MH370 - Tiada jalan kawal kos operasi mencari

ALAT pengesan ping (TPL-25) ditarik di belakang perisai kapal laut pertahanan Australia di sekitar selatan Lautan Hindi ketika operasi pencarian perakam data dan perakam suara kokpit pesawat MH370. Misi pencarian pesawat tersebut diteruskan dan memfokuskan sekitar kawasan laut dalam dengan bantuan alat pengesan kotak hitam berteknologi tinggi milik tentera Amerika Syarikat. - REUTERS

KUALA LUMPUR 6 April - Tidak ada cara untuk mengawal atau meminimumkan kos operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat Malaysia Airlines (MAS), MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu.

Itulah rumusan Ketua Jaringan Kluster Ekonomi dan Pengurusan Majlis Profesor Negara (MPN), Prof. Dr. Abdul Rahim Abdul Rahman berhubung kos operasi SAR pesawat malang itu yang kini sudah melebihi RM164 juta iaitu operasi paling mahal dalam sejarah nahas penerbangan dunia setakat ini.

Menurut beliau, walaupun kos pencarian akan terus meningkat kerana operasi itu dijangka berpanjangan, ini sesuatu yang harus ditanggung oleh kerajaan demi tanggungjawab kepada penumpang di dalam pesawat tersebut dan keluarga mereka.

"Sebenarnya, saya tidak nampak ada cara khusus untuk mengawal kos walaupun pencarian ini akan mengambil masa yang lama dan kos sudah tentu akan bertambah. Pencarian ini mesti diteruskan.

"Ini satu risiko yang kerajaan telah ambil kerana insiden ini bukan berlaku setiap tahun. Mahu atau tidak, kerajaan perlu tanggung kerana tanggungjawab kepada rakyat dan melibatkan hubungan dengan negara luar terutamanya China yang mempunyai penumpang teramai dalam pesawat MH370," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mingguan Malaysia hari ini yang memetik laporan Fairfax Media, melaporkan operasi SAR pesawat MH370 menjadi operasi paling mahal dalam sejarah nahas penerbangan dunia mengatasi perbelanjaan siasatan nahas Air France selama dua tahun sebelum ini.

Menurut laporan itu, kos operasi kapal HMAS Success milik Australia yang digunakan dua minggu lalu berjumlah RM1.8 juta sehari manakala HMAS Toowoomba yang dikerahkan minggu lalu pula berjumlah RM1.25 juta sehari dan apabila jumlah keseluruhan bagi operasi kedua-dua kapal itu sehingga kini dianggarkan RM32.8 juta.

Laporan itu turut menyatakan Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) telah memperuntukkan RM11.81 juta untuk kegunaan pengesan pinger ditunda dan dron dasar laut bagi mengesan kotak hitam pesawat MH370.

Abdul Rahim berpendapat, ca­baran sebenarnya kepada masa depan MAS kerana kos tersebut perlu ditanggung oleh syarikat penerbangan itu.

Katanya, memandangkan pemegang saham terbesar MAS ialah Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah) iaitu syarikat milik kerajaan, sudah tentu kos operasi mencari itu secara langsung akan membebankan kerajaan.

"Kita patut risau kesan yang akan berlaku kepada MAS selepas ini kerana kedudukan kewangan syarikat itu tidak stabil dan mengalami kerugian. Ini adalah isu maruah negara sebab syarikat penerbangan negara mengalami kerugian.

"Mungkin, kerajaan perlu menswastakan MAS kerana kerajaan tidak sepatutnya berterusan menanggung beban kos ini," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140407/dn_03/Tiada-jalan-kawal-kos-operasi-mencari#ixzz2yBCfXcDj  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: