Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 28 April 2014

MALAYSIA-US - Pentingnya lindungi keselamatan maritim



PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama ceria dalam sidang akhbar bersama selepas mengadakan mesyuarat dua hala di Seri Perdana, Putrajaya, semalam. - BERNAMA

PUTRAJAYA 27 April - Malaysia dan Amerika Syarikat menegaskan pentingnya melindungi ke-selamatan maritim serta menjamin kebebasan pelayaran dan penerbangan di seluruh rantau ini, termasuk laluan perair-an penting di Laut China Selatan.

Perkara ini terkandung dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan selepas rundingan antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama di sini pada Ahad.

"Kedua-dua pemimpin menegaskan tentang perlunya semua pihak terbabit menyelesaikan pertikaian wilayah dan maritim mereka secara aman, termasuk melalui timbangtara antarabangsa," katanya.

Mereka berkata penyelesaian pertikaian itu perlu dibuat mengikut prinsip undang-undang antarabansga yang diterima sejagat, termasuk Konvensyen Bangsa Bersatu Mengenai Undang-undang Laut.

"Kedua-dua pemimpin menegaskan tentang perlunya semua pihak terbabit mengelak daripada menggunakan kekerasan, ugutan atau paksaan serta mengawal diri ketika menjalankan aktiviti," katanya.

Kata kenyataan itu, Najib dan Obama mengakui tentang perlunya ASEAN dan China berusaha de-ngan gigih untuk mempercepatkan penggubalan satu Kod Tata Laku (COC) di Laut China Selatan.

"Perdana Menteri dan Presiden mengulangi penegasan tentang kepentingan pelaksanaan secara penuh dan berkesan deklarasi me-ngenai tata laku pihak berkenaan di Laut China Selatan dalam meningkatkan sikap saling mempercayai dan meyakini dalam kalangan semua pihak yang terbabit," katanya.

China, Taiwan dan empat negara anggota ASEAN iaitu Brunei, Malaysia, Filipina dan Vietnam terlibat dalam pertikaian wilayah di Laut China Selatan.

Mengenai Pergerakan Kesederhanaan Global yang diilhamkan Malaysia, kedua-dua pemimpin memuji matlamatnya untuk meningkatkan persefahaman dan sikap sederhana dalam kalangan rakyat daripada pelbagai agama melalui peningkatan penglibatan antara kerajaan dengan kerajaan dan rakyat dengan rakyat.

Kenyataan itu juga menyebut bahawa Obama memuji peranan penting Malaysia dalam memudahkan proses damai di selatan Filipina hingga membawa kepada pemeteraian Perjanjian Komprehensif Mengenai Bangsamoro, baru-baru ini.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140428/dn_02/Pentingnya-lindungi-keselamatan-maritim#ixzz309TnxBAR  © Utusan Melayu (M) Bhd

 

No comments: