Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 11 April 2014

UiTM Sarawak miliki autonomi

SAHOL Hamid Abu Bakar memperkatakan sesuatu ketika melancarkan buku ‘Mencorak Destini’ di UiTM Kampus Samarahan II, Sarawak, baru-baru ini.

KOTA SAMARAHAN 8 April - Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Sarawak diberikan autonomi penuh untuk menguruskan kewangan dan pentadbiran.

Menurut Naib Canselor UiTM, Tan Sri Prof. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar, melalui autonomi penuh yang diberikan itu, standard pembelajaran di Sarawak sama dengan kampus induk di UiTM Shah Alam di Selangor itu termasuk konvokesyen juga sudah dijalankan di situ.

"Ini bermakna UiTM Sarawak akan menguruskan sendiri semua perkara. UiTM Sarawak akan terus berkembang apabila kampus baharu di Mukah siap pada 2015.

"Pembukaan kampus di Mukah nanti menjadikan jumlah kampus UiTM di negeri ini bertambah kepada tiga buah dan saya berbangga dengan perkembangan tersebut," katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapan ketika melancarkan buku bertajuk ‘Mencorak Destini’ di UiTM Kampus Samarahan II di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir Rektor UiTM negeri, Datuk Dr. Jamil Hamali.

Mengulas tentang buku ‘Mencorak Destini’, Sahol Hamid berkata, inspirasi untuk menghasilkan buku itu disebabkan rasa terhutang budi kepada UiTM.

"Saya sayang kepada UiTM. Dalam buku ini saya turut selitkan tentang kisah hidup saya dan perkembangan UiTM.

"Hasil jualan buku tersebut akan disalurkan kepada Yayasan Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB). MDAB merupakan inisiatif kita untuk menjadikan pelajar daripada ‘Zero kepada Hero’," ujarnya.

Jelasnya lagi, hasil jualan buku ini akan disalurkan kepada Yayasan MDAB untuk membantu lebih ramai pelajar.

Buku tersebut dijual dengan harga RM50 dan boleh diperoleh di kampus UiTM negeri.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sabah_&_Sarawak/20140409/wb_05/UiTM-Sarawak-miliki-autonomi#ixzz2yXr5EK5P  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: