Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 11 April 2014

PARLIMEN - Malaysia bantah sebarang intipan

Shahidan Kassim

KUALA LUMPUR 8 April - Malaysia membantah sebarang bentuk pengintipan dan pengawasan daripada mana-mana pihak yang berniat menjejaskan kedaulatan negara.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, kerajaan melalui Kementerian Luar dan agensi-agensi berkaitan sentiasa memantau isu pengintipan yang secara tidak langsung boleh menjejaskan hubungan dua hala sesebuah negara.

"Kita akan terus memantau perkembangan isu ini dan akan mengambil tindakan sewajarnya sekiranya terdapat bukti kukuh berhubung hal ini," katanya dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab soalan Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz (Pasir Mas-Pas) yang ingin tahu mengenai laporan aktiviti pengintipan beberapa buah negara terhadap Malaysia.

Tahun lepas, media asing melaporkan mengenai pendedahan pemberi maklumat perisikan, Edward Snowden bahawa risikan dibuat ke atas Malaysia oleh Kedutaan Amerika Syarikat (AS) dan Suruhanjaya Tinggi Australia bagi memintas maklumat radio, telekomunikasi dan internet.

Berhubung pendedahan Snow­den, Shahidan berkata, kerajaan AS sedang mengkaji serta me­nyiasat semua tuduhan kegiatan pengintipan dan akan memaklumkan kepada Malaysia dan negara-negara terlibat mengenai hasil kajian itu.

"Kerajaan Malaysia telah beker­jasama dan berbincang bersama agensi-agensi yang terlibat bagi menyusun langkah seperti menghantar nota bantahan kepada AS dan Australia bagi mengekang aktiviti tersebut," katanya.

Dalam pada itu, Shahidan memberitahu, kerajaan telah menggubal Dasar Keselamatan Siber Kebangsaan (NCSP) pada 2006 bagi melindungi Infrastruktur Sistem Maklumat Kritikal Negara.

"Dasar ini memfokus kepada penggunaan teknologi yang selamat ke arah penggunaan dan pengeluaran teknologi tempatan bagi mengurangkan kebergantungan kepada teknologi luar," katanya.

Katanya, 10 sektor kritikal dikenal pasti oleh NCSP adalah pertahanan dan keselamatan, perbankan dan kewangan, maklumat dan komunikasi, tenaga, pengangkutan, air, perkhidmatan kesihatan, kerajaan, perkhidmatan kecemasan, makanan dan pertanian.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Parlimen/20140409/pa_01/Malaysia-bantah-sebarang-intipan#ixzz2yXTmItKX  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: