Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 11 April 2014

Definisi demokrasi perlu ditulis semula?

MAHATHIR MOHAMAD

KUALA LUMPUR 8 April - Definisi demokrasi perlu ditulis semula sekiranya pembentukan sesebuah kerajaan melalui demonstrasi jalanan dibolehkan dan dianggap sah.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, terdapat kecenderungan di sesetengah negara di mana kumpulan anti kerajaan berusaha menggulingkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat menerusi proses pilihan raya, melalui demonstrasi jalanan.

Beliau berkata, apa yang mendukacitakan ialah fenomena tersebut semakin berkembang dan pendekatan itu sering disalahgunakan oleh kumpulan tertentu sehingga boleh mendatangkan kemudaratan kepada negara.

"Dalam demokrasi, rakyat majoriti memilih kerajaan, tetapi terdapat kumpulan minoriti yang berusaha menggulingkan kerajaan (dipilih melalui proses pilihan raya).

"Malaysia adalah sebuah negara demokrasi sebab kita mengadakan pilihan raya setiap lima tahun. Bagaimanapun, jika kita asyik turun ke jalanan untuk menjatuhkan kerajaan, ia pasti akan menjejaskan negara," katanya menjawab soalan seorang peserta Persidangan Dasar Pandang ke Timur 2.0 anjuran Affin Investment Bank di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengarah Urusan Affin Investment Bank, Maimoonah Hussain.

Dr. Mahathir mengambil contoh India, negara yang dianggap mengamalkan sistem demokrasi liberal terbesar di dunia, tetapi sistem tersebut dilihat menjadi hambatan kepada pembangunan ekonominya secara mampan.

Sebaliknya jelas beliau, negara China yang mengamalkan pemerintahan satu parti dan dipimpin oleh pemimpin yang baik, terbukti lebih berjaya membangunkan ekonominya sehingga muncul antara kuasa baharu ekonomi dunia.

"Sekiranya China mengamalkan demokrasi, mungkin mereka juga tidak bersatu kerana negara demokrasi selalu bermasalah. Pada hari ini, demokrasi bermaksud turun ke jalanan untuk menjatuhkan kerajaan, dan kita dianggap menjadi lebih demokratik.

"Dalam demokrasi anda memilih orang yang paling popular bukan kerana dia bijak, mungkin disebabkan dia dari puak yang sama atau seagama," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140409/dn_04/Definisi-demokrasi-perlu-ditulis-semula#ixzz2yXMGtvIL  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: