Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 7 April 2014

MH370 - Operasi SAR paling mahal

ANGGOTA kru pesawat Tentera Udara Diraja New Zealand (RNZAF), P3 Orion meneliti skrin semasa terbang di ruang udara selatan Lautan Hindi dalam misi mencari pesawat MH370, semalam. - REUTERS

PERTH 5 April - Operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu menjadi operasi paling mahal dalam sejarah nahas penerbangan dunia setakat ini.

Menurut laporan Fairfax Media, jumlah kos siasatan yang diketahui pada masa ini sudah melebihi RM164 juta mengatasi perbelanjaan siasatan nahas Air France selama dua tahun, sebelum ini.

“Menurut jurucakap Pertahanan, perbelanjaan terbesar adalah melibatkan tentera dan aset pemantauan seperti kapal laut, satelit, pesawat dan kapal selam yang dikerahkan dalam usaha mencari MH370 bagi peringkat pertama di Laut China Selatan dan Selat Melaka kemudian di kawasan terpencil Lautan Hindi," katanya.

Tambah laporan akhbar itu, kos operasi kapal HMAS Success milik Australia yang digunakan dua minggu lalu berjumlah RM1.8 juta sehari manakala HMAS Toowoomba yang dikerahkan seminggu lalu pula RM1.25 juta sehari termasuk perbelanjaan minyak dan gaji anak kapal.

“Apabila kos kedua-dua kapal ini digabungkan, jumlahnya RM32.8 juta sepanjang pencarian di Lautan Hindi walaupun pihak pertahanan dijadualkan berada di kawasan itu.

“Bagaimanapun, kos ini boleh dimasukkan dalam pengiraan pelbagai sumber yang ditumpukan dalam operasi mencari pesawat MH370 yang hilang membawa 239 penumpang dan anak kapal," katanya.

Laporan itu turut menyatakan, Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) telah memperuntukkan RM11.81 juta untuk kegunaan Towed Pinger Locator dan dron dasar laut bagi mengesan kotak hitam pesawat MH370.

“Rabu lalu, Pentagon mendedahkan pihaknya telah membelanjakan sebanyak RM10.82 juta bagi penggunaan kapal laut dan pesawat dalam misi mencari MH370.

“Vietnam pula dilaporkan ber­belanja lebih RM26.24 juta dalam operasi ini.

Satu lagi perbelanjaan utama adalah kos 12 pesawat yang dikerahkan setiap hari dalam misi ini untuk mencari serpihan pesawat MH370," katanya.

Dalam pada itu, pakar siasatan nahas udara Central Queensland University, Geoffrey Dell berkata, kos operasi harian pesawat yang terbang selama 10 jam setiap hari di­jangka mencecah RM3.28 juta sehari.

Katanya, sepanjang empat minggu lalu, anggaran konservatif bagi kos operasi pencarian di udara tidak termasuk penggunaan pesawat AS mencecah RM81.99 juta setakat ini.

“Kos yang diketahui untuk ope­rasi di udara dianggarkan RM174 juta malah ia menjadi sebahagian kecil perbelanjaan pada masa ini dengan penglibatan 26 negara dalam misi tersebut. Lebih 40 kapal milik tentera laut terlibat dan China juga telah mengerahkan sebanyak tujuh kapalnya di Lautan Hindi sahaja.

“Selain itu, terdapat juga kos bagi penganalisis perisikan, polis dan pakar penyiasat nahas udara dari Malaysia, AS, Britain dan Perancis dan lain-lain lagi," katanya.

Sementara itu, Ketua Penyelaras Pusat Penyelarasan Kerjasama Agensi (JACC) Angus Houston berkata, pihaknya akan memberikan angka perbelanjaan sebenar dalam masa terdekat.

“Ia melibatkan wang yang banyak," katanya. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140406/dn_09/Operasi-SAR-paling-mahal#ixzz2yB6toP2b  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: