KUALA LUMPUR 11 April - Prinsip triangulasi data atau pengutipan pelbagai jenis data untuk menyelidik fenomena sama boleh digunakan bagi menentukan lokasi kotak hitam pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 berikutan pengesanan lima isyarat dari dasar Lautan Hindi.
Pengarah Pusat Teknologi Wayarles Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof. Dr. Tharek Abdul Rahman berkata, menerusi prinsip berkenaan, jarak di antara kapal pencari dan kotak hitam dapat diramal berdasarkan formula matematik perambatan isyarat ping pada frekuensi akustik 37.5 kHz.
Katanya, prinsip itu melibatkan pengetahuan lokasi kapal, kekuatan isyarat yang dipancar dari kotak hitam, gandaan antena pemancar pada kotak hitam dan gandaan antena penerima pada alat pengesanan isyarat ping.
Kaedah triangulasi mungkin boleh digunakan untuk menentukan lokasi kotak hitam dengan syarat alat itu tidak berubah semasa kelima-lima isyarat 'ping' tersebut dipancarkan.
Prinsip ini sama dengan kaedah penentuan kedudukan menerusi sistem kedudukan global (GPS)," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Mengenai peluang pesawat MH370 ditemukan jika mendarat dengan baik di permukaan air sebelum tenggelam, Tharek berkata, saiz kapal terbang yang besar di dasar laut akan memudahkan pengesanannya menerusi teknologi sonar.
Tambahan pula, katanya, kotak hitam berkemungkinan besar masih berada di dalam badan pesawat dan tidak mudah bergerak disebabkan arus dalam laut.
Ini juga memudahkan pencarian kotak hitam tersebut selagi baterinya masih hidup. Namun, situasi ini juga mungkin menyukarkan pengesanan awal dari permukaan laut disebabkan tiada cebisan pesawat sebagai penunjuk lokasi ia terjunam," katanya.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140412/dn_10/Guna-prinsip-triangulasi-kesan-kotak-hitam#ixzz2ypZWwlQf © Utusan Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment