Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 1 April 2014

MH370 - Kerajaan perlu jawab dakwaan media








KUALA LUMPUR 31 Mac - Kerajaan digesa supaya tidak berdiam diri terhadap segala tuduhan dan dakwaan negatif yang dilemparkan oleh media asing khususnya Cable News Network (CNN) berhubung tragedi pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370.

Gesaan Datuk Seri Azalina Othman Said (BN-Pengerang) itu mengkhususkan kepada Kementerian Luar serta Kementerian Komunikasi dan Multimedia supaya menjawab dakwaan-dakwaan tersebut.

Ini, termasuk tuduhan liar yang mengaitkan juruterbang, Kapten Zaharie Ahmad Shah dan pembantu juruterbang, Fariq Abdul Hamid sebagai punca nahas pesawat.

"Saya nak tegur kerajaan, kita perlu bertindak. Takkan mereka tuduh seolah-olah negara ini pengganas, kita tak jawab. Nak jawab kat TV1, TV2, TV3 buat apa. Kita jawab di peringkat antarabangsa. Sebab ini imej negara. (Mereka) fitnah negara seolah-olah kita penuh dengan mereka yang ganas.

"Saya cukup kasihan dengan ahli keluarga juruterbang dan pembantu juruterbang itu. Tetapi mereka (media asing) buat tindakan (keluar berita) seolah-olah mereka ini pengganas. Tolonglah kerajaan, ambil tindakan tegas terhadap media-media antarabangsa yang secara tidak langsung menjahanamkan imej negara," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (2013) 2014 bacaan kali kedua di peringkat dasar di Dewan Rakyat di sini.

Gesaan beliau itu turut mendapat sokongan Mas Ermieyati Samsudin (BN-Masjid Tanah); Mohamed Hanipa Maidin (Pas-Sepang) dan Laksamana Pertama (B) Mohamad Imran Abdul Hamid (PKR-Lumut) yang mahu dakwaan-dakwaan berkenaan diambil tindakan sewajarnya oleh kerajaan.

Mas Ermieyati juga mempertikaikan 'pengetahuan' geografi CNN yang meletakkan Kuala Lumpur berada di Indonesia dalam laporannya baru-baru ini.

Azalina memberitahu, kesilapan CNN bukan hanya setakat lokasi Kuala Lumpur tetapi gagal menyebut nama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan betul.

"Saya yakin kajian tidak dibuat. Mereka (CNN) hanya agresif buat laporan kerana mahukan ramai penonton. Saya mohon Menteri Luar dan Menteri Komunikasi dan Multimedia bertindak, tunjukkan kepada dunia bahawa Malaysia tidak ada elemen subversif seperti yang tersurat dan tersirat oleh media antarabangsa.

"CNN ini berjuta-juta tengok. Tak adil kepada keluarga juruterbang dan pembantu juruterbang. Saya minta, bertindaklah. Maruah dan imej negara tercalar sejak kebelakangan ini," tegasnya.

Dalam perkembangan sama, beliau menyeru semua ahli Parlimen di pihak kerajaan dan pembangkang supaya bersatu dalam berdepan tragedi MH370.

"Bersatu kerana ini negara kita. Bersatu kerana orang tuduh seolah-olah ada benda tidak elok. Saya tak yakin juruterbang dan pembantu juruterbang MH370 subversif. Orang malaysia tak macam itu. Kita perlu bela orang tak bersalah ini," tambahnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Parlimen/20140401/pa_02/Kerajaan-perlu-jawab-dakwaan-media#ixzz2xbnV83Ho  © Utusan Melayu (M) Bhd


 

No comments: