Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 2 April 2014

MH380 - IATA - Jangan leka keselamatan

Tony Tyler menyatakan sesuatu kepada Azharuddin Abdul Rahman yang menghentikan ucapannya sebelum meminta semua wakil media meninggalkan bilik persidangan semasa Persidangan Ops Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) di Kuala Lumpur, semalam. - AP

KUALA LUMPUR 1 April - Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) menggesa semua negara dan pemain industri untuk memberi tumpuan kepada usahasama, analisis data serta keselamatan landasan dalam memastikan penerbangan menjadi lebih selamat.

Ketua Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif IATA, Tony Tyler berkata, IATA turut komited membantu industri dalam aspek pengesanan pesawat pada peringkat global, selain menyeru semua negara menggunakan data penumpang dengan lebih berkesan.

Menurutnya, pada 2013, terdapat lebih 29 juta penerbangan yang dikendalikan pesawat buatan negara Barat, dengan hanya membabitkan 12 kerugian.

Tambah beliau, secara purata hanya satu kemalangan berlaku bagi setiap 2.4 juta penerbangan dan jumlah tersebut merupakan peningkatan sebanyak 14.6 peratus kepada industri dalam masa lima tahun.

"Kemalangan yang membabitkan pesawat jarang berlaku, tetapi insiden yang terjadi terhadap MH370 merupakan satu peringatan bahawa kita tidak boleh leka tentang keselamatan.

"Mungkin pencarian MH370 mengambil masa yang panjang untuk mengetahui apa sebenarnya berlaku, tetapi kejadian itu cukup untuk membuka mata semua pihak agar tidak mengambil ringan soal keselamatan serta menggunakan sepenuhnya data penumpang yang diperoleh daripada syarikat penerbangan," katanya ketika berucap merasmikan Persidangan OPS IATA di sini hari ini.

Yang turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman.

Tyler berkata, usahasama dalam kalangan pemain industri turut memainkan peranan untuk aspek keselamatan pengangkutan udara.

Jelasnya, kira-kira 100,000 penerbangan dikendalikan dengan selamat dan melibatkan ribuan tindakan yang diselaraskan merentasi pelbagai perniagaan dan organisasi.

"Oleh itu, sebagai industri yang besar, kita bukan sahaja perlu memahami cara kerja tetapi perlu membandingkan nota dan bekerjasama untuk membina masa depan dengan wawasan yang sama.

"Industri penerbangan merupakan satu industri yang mementingkan piawaian serta keselamatan global," jelasnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140402/dn_03/Jangan-leka-keselamatan#ixzz2xgimi8tw  © Utusan Melayu (M) Bhd 


KOMEN : DALAM MENINGKATKAN KESELAMATAN, KERAJAAN TIDAK PERLU TUNDUK PADA KECAMAN PUAK PEMBANGKANG YANG TIDAK AKAN MENYOKONG SEGALA TINDAKAN KERAJAAN UNTUK KEBAIKAN NEGARA.

No comments: