Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 2 April 2014

MH370 - Permohonan Ribbeck Law ditolak

Firma Ribbeck Law Bakal Saman Mas & Boeing Sebanyak $1.5 Billion ...

NEW YORK 1 April - Mahkamah Illinois semalam menolak permohonan sebuah firma guaman Amerika Syarikat (AS) untuk memperoleh reka bentuk pembinaan pesawat daripada Boeing Co. dan Malaysia Airlines (MAS) berhubung insiden kehilangan MH370 pada 8 Mac lalu.

Hakim Kathy Flanagan turut memberi amaran akan mengenakan sekatan terhadap syarikat guaman berpangkalan di Chicago, Ribbeck Law yang sebelum ini pernah memfailkan petisyen sama berhubung nahas Asiana Airlines yang terhempas pada tahun lalu di San Francisco.

"Meskipun perintah telah dikeluarkan sebelum ini, firma guaman yang sama sekali lagi memfailkan petisyen walaupun mengetahui tidak ada asas untuk berbuat demikian.

"Jika mereka memilih untuk meneruskannya, mahkamah akan mengenakan sekatan kepada permohonan tersebut," katanya.

Minggu lalu, Ribbeck Law memfailkan tindakan undang-undang pertama di Mahkamah Illinois berhubung kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Menurut firma itu, pihaknya mewakili sebahagian keluarga penumpang yang terlibat dalam insiden tersebut.

Dalam pada itu, beberapa pakar penerbangan dan peguam Amerika Syarikat (AS) menyifatkan tindakan firma guaman yang memfailkan petisyen itu sebagai terlalu awal dan mahu mendapatkan publisiti ekoran maklumat kehilangan pesawat itu sebahagian besarnya masih belum diketahui.

Menurut peguam, Justin Green dari firma guaman Kreindler & Kreindler, tindakan Ribbeck Law memfailkan petisyen dilihat mengejutkan.

"Tanpa bangkai pesawat, mayat penumpang dan sebarang bukti cukup besar atau motif yang berpotensi, tidak ada cara untuk menentukan liabiliti pada masa ini. Malah, mana-mana peguam juga harus menyedari isu ini," katanya.

Sementara itu, peguam dari firma guaman Ribbeck Law, Mervin Mateo dalam satu temu bual berkata, pihaknya masih belum meneliti keputusan Hakim Flanagan dan tidak akan berhenti untuk mengenakan tindakan undang-undang terhadap MAS dan Boeing Co.

Katanya, firma itu mempunyai pakar untuk menjalankan siasatan terhadap insiden pesawat MH370.

Beliau turut menamakan seorang pakar iaitu penyiasat khas nahas kapal terbang, Max Vermij yang pernah menyiasat kemalangan Asiana dan kemalangan EgyptAir pada tahun 1999. - REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140402/dn_02/Permohonan-Ribbeck-Law-ditolak#ixzz2xgo0KXii  © Utusan Melayu (M) Bhd



KOMEN : UNDANG-UNDANG RENTAS SEMPADAN CIPTAAN US... ASASNYA WANG... 

No comments: