Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 8 September 2014

Perpaduan kaum bermula di sekolah

Oleh ZAMZURINA AHMAD
zamzurina.ahmad@utusan.com.my



ROMPIN 6 Sept. - Agenda menyemarakkan perpaduan kaum di negara ini seharusnya bermula di peringkat sekolah.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Razali Ibrahim (gambar) berkata, untuk itu cadangan beliau supaya diperbanyakkan sekolah kebangsaan (SK) dengan menyeragamkan sukatan mata pelajaran harus dilihat dalam sudut yang positif.

"Dalam masa sama, hentikan penambahan sekolah jenis kebangsaan Cina (SKJC) yang jelas berbeza sukatan mata pelajarannya sehinggakan ada pelajar yang tidak fasih berbahasa kebangsaan.

"Saya bukan suruh tutup, sebaliknya kekalkan yang sedia ada kerana kita perlu memperkasakan SK," kata beliau ketika berucap merasmikan Persidangan Perwakilan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNOKERBahagian Rompin di Universiti Tenaga Nasional (Uniten) kampus Muadzam Shah, di sini hari ini.

Yang turut hadir, Ketua UMNO Bahagian Rompin, Tan Sri Dr. Jamaluddin Jarjis; Ketua Pemuda UMNO bahagian, Datuk Mohd. Johari Hussain; Ketua Wanita UMNO bahagian, Datin Samsiah Arshad dan Ketua Puteri UMNO bahagian, Azlina Azma Mohd. Azmi.

Menurut Razali, jika pembinaan SKJC masih diteruskan beliau bimbang masyarakat akan keliru kerana usaha memupuk perpaduan kaum tidak bermula dari awal iaitu di peringkat sekolah.

"Senario inilah yang berlaku hari ini contohnya dalam bidang sukan, orang Melayu hanya bermain takraw dan orang Cina menguasai permainan bola keranjang," jelasnya.

Sementara itu katanya, persidangan perwakilan UMNO yang dianjurkan setiap tahun merupakan satu proses yang mustahak bagi membincangkan agenda rakyat dan bukan sekadar perjumpaan biasa.

"Persidangan ini sebagai medan untuk setiap perwakilan melontarkan pandangan dan membincangkan pelbagai isu terutama berkaitan perpaduan kaum, pendidikan, ekonomi dan sosial.

"Persidangan perwakilan UMNO di setiap bahagian merupakan satu proses yang sangat mustahak kerana berlandaskan matlamat asal UMNO iaitu membela nasib rakyat," katanya.

Menurutnya, UMNO bukan lahir disebabkan individu atau ketua, sebaliknya lahir daripada perjuangan orang Melayu terdahulu dan walaupun bertukar pemimpin, UMNO tetap meneruskan agenda perjuangan yang sama tanpa sedikit pun berganjak.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140907/po_08/Perpaduan-kaum-bermula-di-sekolah#ixzz3ChBkGIz8  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: