Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 17 September 2014

Isu Sabah: Polis buru penghasut

Oleh ASSIM HASSAN
pengarang@utusan.com.my

Ahmad Zahid Hamidi bersalaman dengan para perwakilan yang menghadiri Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Silam di Dewan Sri Perdana, Lahad Datu, semalam. Turut kelihatan, Ketua UMNO Bahagian Silam, Datuk Mohd. Yusof Apdal (kiri). - UTUSAN/Azrul Edham Mohd Aminuddin

LAHAD DATU 12 Sept. - Polis Diraja Malaysia (PDRM) melaksanakan operasi besar-besaran memburu individu atau kumpulan kecil yang didakwa 'melancarkan' kempen menghasut supaya Sabah keluar dari Malaysia.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, operasi itu turut melibatkan buruan ke atas kumpulan kecil atau individu yang terlibat dalam gerakan Kesultanan Sulu yang mahu merampas Sabah.

Tegas beliau, PDRM telah mengenal pasti individu terlibat termasuk mereka yang bergiat aktif menyebarkan gerakan itu melalui media sosial.

"Kita telah kesan individu yang terlibat. Ada di antara mereka berada di sini (Sabah), Malaysia dan luar negara.

"Tindakan tidak bertanggungjawab mereka ini tidak berpanjangan kerana PDRM giat memburu mereka. Mereka tidak akan terlepas," tegasnya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Silam di Dewan Sri Perdana di sini, hari ini.

Kelmarin, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan, pihaknya menahan tiga individu yang dipercayai menyertai Kesultanan Sulu dan merekrut ahli-ahli baharu bagi tujuan membawa Sabah keluar daripada Malaysia dan diperintah menjalani tahanan di pusat pemulihan tidak melebihi dua tahun mengikut Seksyen 19A Akta Pencegahan Jenayah.

Jelas Khalid, ketiga-tiga individu terbabit merupakan dua rakyat Malaysia, Abu Bakar Yajari dan Zainuddin Mislani serta seorang rakyat Filipina, Kassim Ibrahim.

Sambil menganggap individu atau kumpulan kecil yang ingin membawa keluar Sabah daripada Malaysia sebagai penderhaka, Ahmad Zahid berkata, tindakan tegas akan diambil ke atas mereka mengikut Akta Hasutan 1948, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) atau undang-undang lain berkaitan.

Dalam perkembangan lain, Ahmad Zahid mengumumkan kerajaan bakal mewujudkan sebuah Markas Pasukan Gerakan Am (PGA) dengan kekuatan satu batalion di daerah Kunak dalam waktu terdekat.

Jelasnya, tindakan itu mampu membantu memantapkan struktur Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) menjaga keselamatan dan kedaulatan negeri ini.

Selain itu, beliau memaklumkan akan menaik taraf semua balai polis di daerah Lahad Datu, Tungku dan Kunak selain menyediakan kemudahan bersesuaian dengan senario jenayah di kawasan tersebut.

Terdahulu, beliau sempat mengadakan lawatan bagi melihat operasi Esscom di pejabat Esscom di daerah ini.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140913/dn_07/Isu-Sabah-Polis-buru-penghasut#ixzz3DXkLqw00  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: