Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 12 September 2014

Kesan siapa dalang - TPM - INI KERJA SYAITAN HARAMJADAH ...

Daripada HAMDEN RAMLI
pengarang@utusan.com.my

SEBAHAGIAN calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah terdiri daripada murid Orang Asli berada di luar kelas di Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Mas, Sungai Lembing, Kuantan, semalam, selepas peperiksaan itu dibatalkan. - UTUSAN/MAHATHIR ALI


VIENTIANE (Laos) 11 Sept. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengarahkan siasatan menyeluruh dilakukan bagi mengesan dalang yang membocorkan kertas soalan Sains dan Bahasa Inggeris, Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2014.

Sambil menyatakan rasa amat marah dan dukacita atas kejadian itu, beliau menjelaskan, satu jawatankuasa bebas telah ditubuhkan bagi mengesan punca perkara itu berlaku.

Beliau yang juga Menteri Pendidikan berkata, jawatankuasa bebas dianggotai pakar dan pegawai berpengalaman dalam pendidikan itu juga akan mengkaji keseluruhan prosedur operasi standard (SOP) penyediaan dan pengendalian kertas soalan bagi mengelakkannya berulang pada masa depan.

"Saya sedar dan faham perasaan ibu bapa dan murid. Malah sama seperti mereka, saya berasa amat terkilan. Saya memandang amat berat perkara ini yang bukan sahaja serius tetapi amat serius kerana menjejaskan integriti kementerian. Mungkin ada pihak cuba lakukan sabotaj," katanya dalam sidang akhbar selepas menghadiri Mesyuarat Menteri Pendidikan ASEAN Kelapan (ASED) yang bermula di sini hari ini.

Lembaga Peperiksaan, Kementerian Pendidikan hari ini mengumumkan pembatalan ujian UPSR bagi kertas Bahasa Inggeris 1 dan 2 kerana didapati berlaku kebocoran.

Semalam, lembaga itu mengumumkan penangguhan kertas Sains kerana didapati berlaku kebocoran. Ujian semula kedua-dua kertas berkenaan telah ditetapkan 30 September ini.

Timbalan Perdana Menteri berkata, usaha menggantikan kertas-kertas soalan bocor tersebut tidak dapat dilakukan segera kerana perlu melalui prosedur tertentu bagi memberi layanan adil dan saksama kepada murid.

Katanya, setakat ini tidak berlaku kebocoran kertas soalan UPSR lain bagi mata pelajaran yang telah diduduki murid.

Sementara itu, Lembaga Peperiksaan, Kementerian Pendidikan menerusi laman web rasminya menafikan khabar angin yang tersebar bahawa UPSR 2014 dibatalkan. - UTUSAN

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140912/dn_06/Kesan-siapa-dalang---TPM#ixzz3D3Tqfoo4  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: