Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 17 September 2014

Bersama dalam satu keluarga yang besar

Oleh ANGELINA SINYANG
pengarang@utusan.com.my

Tetamu Kehormat...Abdul Taib Mahmud, Najib Tun Razak, Muhyiddin Yassin dan anggota Kabinet Persekutuan dan negeri mengibarkan Jalur Gemilang dalam Majlis Sambutan Hari Malaysia ke-51 di Dataran Kipas, Miri malam tadi. - UTUSAN/MOHAMAD GUSTIE NOORAMBIA

MIRI 16 Sept. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, semenjak terbentuknya Malaysia 51 tahun lalu, rakyat negara ini telah menempuh pelbagai perubahan dan transformasi dari sudut politik, ekonomi dan sosial.

Sehubungan itu, katanya, dalam usia melebihi setengah abad, rakyat Malaysia seharusnya sudah mempunyai jati diri kental dan semangat patriotisme yang teguh terhadap negara.

Beliau berkata, hari ini, masyarakat dapat melihat kesinambungan jasa pemimpin terdahulu yang berjuang untuk memerdekakan negara dan pengorbanan itu wajar disanjung dan terus diwarisi.

"Tuan-tuan dan puan-puan (rakyat Sarawak) yang hadir pada sambutan Hari Malaysia Ke-51 di Dataran Kipas Miri pada malam ini adalah penyambung warisan Sarawak merdeka dalam Malaysia.

"Apabila rakyat mengatakan bahawa Sarawak mendapat seribu satu macam rahmat merdeka dalam Malaysia, maka rakyat Sarawak menyatakan kemerdekaan Sarawak itu akan terus dipertahankan.

"Pada saya, kenyataan ini yang menyebabkan kita (orang luar) yang datang ke Sarawak, saya rasa isteri, saya rasa menteri Persekutuan bila kita turun ke Sarawak...turun ke Sabah, kita merasakan kita bersama dalam satu keluarga yang besar," katanya.

Beliau berkata demikian dalam Majlis Sambutan Perayaan Hari Malaysia Ke-51 Tahun 2014 di Dataran Kipas di sini malam ini.

Turut hadir Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Taib Mahmud dan isteri, Toh Puan Ragad Kurdi Taib; isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman; Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem bersama isteri, Puan Sri Jamilah Anu serta barisan menteri Kabinet Persekutuan dan negeri.

Menurut Najib, dalam tempoh 51 tahun pembentukan Malaysia, rakyat negara ini telah kukuh perasaan kekeluargaan setelah berdepan dengan pelbagai cabaran, rintangan dan dugaan.

"Pasukan keselamatan kita dari Semenanjung menitiskan darahnya di Sarawak dan Sabah untuk mempertahankan kemerdekaan di kedua-dua negeri ini.

"Kita juga menghargai pejuang dari Sarawak dalam pasukan polis yang turut berkorban nyawa kerana mempertahankan kemerdekaan negara kita," katanya.

Tambahnya, setelah 'berjalan' jauh selama 51 tahun, beliau percaya dalam hati sanubari sebahagian besar penduduk Sarawak dan Sabah, mereka tidak menyesal dengan keputusan menyertai Malaysia.

Katanya, rakyat Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak juga tidak akan patah semangat untuk terus pertahankan kemerdekaan negara.

"Kita akan terus pertahankan Sarawak dan Sabah dalam Malaysia dan saya sebagai Perdana Menteri, tanggungjawab dan kewajipan saya ialah kalau ada pihak cuba menggugat kedaulatan kita, keselamatan kita, maka hendaklah mereka diambil tindakan berdasarkan peruntukan undang-undang yang yang ada," tegasnya.

Dalam pada itu, Najib mengakui Malaysia ibarat sebuah keluarga yang besar dan sememangnya kadang kala akan timbul beberapa masalah berbangkit dan beliau sebagai ketua keluarga sanggup mendengar apa sahaja suara yang dinyatakan dalam keluarga.

"Kalau Ketua Menteri Sarawak minta sesuatu (mengikuti) kehendak rakyat Sarawak, kalau Ketua Menteri Sabah minta sesuatu kehendak rakyat negeri Sabah dalam Malaysia, maka menjadi tanggungjawab saya mesti mendengar dan memberi pertimbangan yang sewajarnya.

"Dalam perhimpunan malam ini, saya nak nyatakan bahawa kehendak dan suara rakyat Sarawak dari kerajaan negeri Sarawak pimpinan kerajaan Barisan Nasional (BN) tetap kita akan beri pertimbangan yang sewajarnya.

"Saya dengar permintaan rakyat nak tambah pendapatan Sabah dan Sarawak daripada hasil minyak. Kita bersikap terbuka, kerajaan Pusat bersedia menimbang apa yang patut untuk memberi pendapatan yang lebih kepada negeri Sarawak," ujarnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140917/dn_01/Bersama-dalam-satu-keluarga-yang-besar#ixzz3DYM6TLJS  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: