Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 22 September 2014

Islam UMNO, Pas kongsi matlamat

Oleh ZAAIN ZIN
utusankelantan@utusan.com.my

MUHYIDDIN Yassin (kanan) beramah mesra dengan sebahagian jemaah dalam Majlis Jamuan Rakyat selepas solat Jumaat di Masjid Hidayatul Mustaqim, Tumpat, Kelantan, semalam.

TUMPAT 19 Sept. - Perbezaan pendapat dan ideologi politik merupakan perkara lumrah yang berlaku di mana-mana, namun tidak sepatutnya menjadikan umat Islam di negara ini berpecah-belah.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, walau apa pun fahaman politik yang didukung, umat Islam tetap berkongsi matlamat sama iaitu mencari keredaan Allah SWT.

"Kalau dalam soal politik, kalau Pas, Paslah, kalau UMNO, UMNOlah, tak ada apa salahnya. Jadi kalau bergaduh, terutama dalam kempen pilihan raya, memang adalah sikit-sikit, tak mengapa.

"Bagaimanapun matlamat kita mesti satu iaitu mencari keredaan Allah SWT. Oleh sebab itu kita sebagai umat Islam mesti faham antara soal politik dan agama, agama lebih utama," katanya.

Beliau berucap dalam Majlis Jamuan Rakyat selepas menunaikan solat Jumaat di Masjid Hidayatul Mustaqim, Pak Keral di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengerusi BN negeri yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed serta calon BN bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor, Mat Razi Mat Ail.

Timbalan Perdana Menteri dalam pada itu menambah, nikmat keamanan dikecapi Malaysia selama ini membolehkan umat Islam melaksanakan amal ibadat serta pelbagai lagi perintah Allah SWT sebaik mungkin tanpa sebarang sekatan.

Malah, kata beliau, kestabilan politik negara membolehkan pelbagai urusan melibatkan kepentingan umat Islam dapat disusun dengan teratur.

"Sebagai contoh, dalam khutbah tadi ada menyentuh soal haji dan kita tahu Tabung Haji yang ditubuhkan kerajaan untuk menguruskan jemaah haji telah diiktiraf sebagai yang terbaik di dunia," katanya.

Muhyiddin turut mengumumkan bantuan sebanyak RM300,000 untuk projek membaik pulih dan menaik taraf Masjid Hidayatul Mustaqim bagi membolehkan para jemaah melakukan amal ibadat de­ngan lebih selesa.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140920/po_02/Islam-UMNO-Pas-kongsi-matlamat#ixzz3E1Qa3Fwj  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: