Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 29 September 2014

POLITIK : Pas tidak setuju komposisi Exco dikurangkan


Sallehen Mukhyi

SHAH ALAM 26 Sept. - Pas Selangor menegaskan tidak pernah bersetuju dengan pengurangan komposisi jawatan Exco kerajaan negeri yang diperuntukkan kepada parti itu daripada empat kepada tiga kerusi di bawah pentadbiran Menteri Besar yang baharu, Mohamed Azmin Ali.

Setiausahanya, Mohd. Khairuddin Othman berkata, selain pengurangan komposisi tersebut, pihaknya menyifatkan pengguguran Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selat Klang, Dr. Halimah Ali dan ADUN Sabak, Sallehen Mukhyi adalah tidak berasas memandangkan mereka berdua telah memberikan khidmat cemerlang di bawah pentadbiran Menteri Besar sebelum ini.

"Kami telah dimaklumkan oleh Pas pusat bahawa mereka juga tidak pernah bersetuju dengan pengurangan komposisi itu. Kami merasakan bahawa tindakan (mengurangkan komposisi jawatan Exco Pas) ini bukanlah satu permulaan yang baik," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Tambah Khairuddin, walaupun tidak bersetuju dengan pengurangan komposisi berkenaan, Pas Selangor tetap mahu melihat pentadbiran kerajaan negeri kekal stabil dan dapat melaksanakan agenda untuk rakyat Selangor.
Halimah Ali

Malah katanya, tindakan empat ADUN Pas sebelum ini iaitu Iskandar Abdul Samad, Dr. Ahmad Yunus Hairi bersama-sama Halimah dan Sallehen mengekalkan jawatan mereka sebagai Exco ketika ketiadaan Exco daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP dalam pentadbiran Menteri Besar yang lalu adalah bertujuan memastikan kerajaan negeri ketika itu tidak tumbang.

"Oleh yang demikian, Pas akan tetap kekal mempertahankan kerajaan negeri," ujarnya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taman Templer, Zaidy Abdul Talib yang dilantik sebagai Exco kerajaan negeri yang baharu mewakili Pas melahirkan rasa terkilan apabila parti itu diberikan hanya tiga kerusi berbanding empat semasa pentadbiran bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurutnya, Pas Selangor juga mencadangkan kepada Pas pusat supaya empat kerusi Exco kerajaan negeri itu dikekalkan.

"Saya sendiri tidak menjangkakan ini berlaku. Kita mengharapkan kuota yang lama kekal tetapi mungkin ada perubahan.

"Saya pun tidak pasti apa sebab dan alasan sebenarnya," katanya selepas majlis istiadat mengangkat sumpah jawatan dan aku janji pelantikan Exco kerajaan negeri di hadapan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Alam Shah, di sini hari ini.

Sementara itu, ADUN Sijangkang daripada Pas yang dilantik semula sebagai Exco kerajaan negeri, Dr. Ahmad Yunus Hairi memberitahu, Pas negeri terpaksa berpuas hati dengan pembahagian kerusi jawatan itu.

Katanya, keputusan sudah dibuat mengenai pelantikan Exco, maka mereka terpaksa berpuas hati.

Dalam pada itu, Ahmad Yunus ketika mengulas mengenai calon Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) yang diperuntukkan kepada Pas membayangkan kemungkinan ADUN Bangi, Mohd. Shafie Ngah atau ADUN Paya Jaras, Mohd. Khairuddin Othman dilantik mengisi jawatan tersebut.

Jelasnya, hal demikian kerana kedua-dua ADUN tersebut mempunyai kelayakan selain kekananan mereka dalam Pas Selangor kerana Mohd. Shafie merupakan Timbalan Pesuruhjaya II manakala Khairuddin adalah Setiausaha.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140927/po_05/Pas-tidak-setuju-komposisi-Exco-dikurangkan#ixzz3EgWN6Dgk  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: