Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 23 September 2014

Perodua Axia: Sporty, praktikal di bandar

Oleh AZMAN IBRAHIM
ekonomi@utusan.com.my


SAIZNYA kecil, sporty, tetapi amat praktikal untuk pemanduan dalam bandar. Malah, Perodua Axia dikatakan amat memberi penjimatan bahan api kerana ringan dan direka bentuk dengan menggunakan konsep kenderaan cekap tenaga (EEV).

Perodua Axia juga dikatakan kenderaan EEV pertama mampu milik di negara ini setakat ini kerana harga yang paling rendah ditawarkan iaitu RM24,600 untuk warna solid Standard E.

Jika dipandang dari luaran, Perodua Axia boleh mewujudkan rasa 'wow' kepada mereka yang baharu pertama kali melihatnya.

Bumpar yang sporty dengan lampu kabus dilengkapi dengan jeriji dan skirting sisi kemasan krom, amat mempersonakan.

Malah, lampu hadapan (headlamps) yang direka dengan projektor mata helang cukup menyerlahkan sisi ranggi dan berani Perodua Axia.

Penulis bersama media permotoran tempatan bulan lalu berpeluang untuk memandu uji Perodua Axia di sekitar kawasan terhad Tapak Pameran, Ekspo Pertanian Malaysia, Serdang (MAEPS) Selangor.

Peluang yang diberikan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn. Bhd. (Perodua) digunakan sebaiknya untuk menguji sejauh mana kenderaan kompak ini mampu memberi kepuasan kepada penulis yang pernah memiliki kereta kompak, termasuk kemampuan kenderaan ini mendaki bukit dan tahap kelancaran apabila mengambil selekoh.

Berbekalkan kapasiti enjin 1.0 liter, Perodua Axia ternyata mampu memberi kepuasan kepada para pemandunya dengan perjalanan yang lancar. Deruman enjin yang agak senyap memberi keselesaan kepada para pemandu dan penumpang.

Dilengkapi dengan sistem brek anti kunci (ABS) dan pengagihan brek elektronik (EBD), Perodua Axia meyakinkan penulis untuk mencuba brek secara mengejut untuk mengelak bonggol dan lubang-lubang pada permukaan jalan bertar. Ternyata Perodua Axia dapat membuat elakkan dengan kemas.

Dengan menekan sedikit pedal minyak, Perodua Axia mampu mendaki bukit setinggi 45 darjah dengan baik tanpa memberi masalah terhenjut-henjut.

Malah, jalinan jalan raya yang bersimpang siur dan banyak selekoh tajam di MAEPS, menguji kemampuan Perodua Axia dan ternyata, kenderaan ini tidak terbuai-buai walaupun melungsuri selekoh tajam.

Bentuknya yang 'kecil-kecil cili padi' ini juga, amat sesuai untuk pemanduan di dalam bandar yang pesat dan sesak dengan kenderaan seperti di Lembah Klang, Johor Bahru dan Pulau Pinang.

Malah, Perodua Axia mampu 'cilok' dengan kemas jika terperangkap di dalam kesesakan jalan raya.

Bercakap mengenai ruang kabin, sesuai dengan konsep kompak, Perodua Axia ditampilkan dengan suasana dalaman yang lebih luas dan mewah.

Penulis juga boleh melunjurkan kaki dengan selesa sebagai pemandu dan juga penumpang. Sesuai sekiranya melalui perjalanan yang jauh.

Kemasan dalaman juga direka dengan lebih bermutu, sesuai dengan kehendak pembeli eksekutif muda dan golongan yang mementingkan gaya.

Ketika memasuki ruang kabin, penulis bagaikan tidak percaya bahawa Perodua mampu menghasilkan kenderaan yang dinaik taraf kepada satu tahap lebih tinggi berbanding model-modelnya terdahulu.

Perodua Axia direka untuk memuatkan seramai lima penumpang, sesuai untuk berkeluarga kecil.

Malah, kerusi penumpang boleh dilipat untuk memuatkan barangan seperti sebuah basikal lumba, almari kecil dan beberapa gulung tikar.

Ada beberapa ciri unik citarasa Malaysia direka di dalam ruang kabin Perodua Axia. Antaranya, tiga tempat meletak cawan, dua penyangkut beg beli-belah, empat pemegang botol di kerusi penumpang belakang, ruang meletak kotak tisu dan ruang meletak barang serba guna.

Ruang kargo Perodua Axia juga luas dengan kapasiti 260 liter, mampu menempatkan empat beg kembara bersaiz sederhana.

Bagi mereka yang berminat untuk memiliki Perodua Axia, kereta kompak ini didatangkan dalam empat varian standard E, G, edisi khas serta termaju (Advanced).

Kereta itu juga didatangkan dengan lapan warna iaitu Ivory White, Glittering Silver, Ebony Black, Moonlight Blue, Cherry Blossom, Lemon Grass Green, Sunflower Yellow dan Lava Red.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pemotoran/20140922/mo_01/Perodua-Axia-Sporty-praktikal-di-bandar#ixzz3E5v50d8y © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: