Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 25 September 2014

PRK PENGKALAN KUBOR : SPR umum keputusan 9 malam _ SELAMAT MENGUNDI


Petugas SPR membuat persiapan terakhir di Pusat Semakan Isi Peti Undi di MRSM Tumpat, semalam.

TUMPAT 24 Sept. - Keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor akan diketahui seawal pukul 7 petang esok.

Bagaimanapun Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan membuat pengumuman rasmi keputusan itu pada pukul 9 malam.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata, pengumuman itu dilewatkan bagi menghormati waktu solat Maghrib dan Isyak kerana kebanyakan penduduk di negeri ini berada di masjid pada waktu tersebut.

"Kita yakin keputusan itu diperoleh lebih awal memandangkan jarak antara pusat mengundi dengan pusat penjumlahan undi adalah dekat antara satu sama lain.

"Pengiraan undi akan dibuat sebaik sahaja pusat mengundi ditutup. Jika tiada sebarang masalah, kita jangka keputusan tidak rasmi boleh diketahui seawal pukul 7 petang kerana di sini hanya ada 45 saluran mengundi," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas memantau persiapan akhir hari pengundian PRK DUN Pengkalan Kubor di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), di sini, hari ini.

DUN Pengkalan Kubor terdapat 12 Pusat Daerah Mengundi (PDM) dan pusat penjumlahan undi akan diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Biji Wangsa di sini.

Esok sebanyak 23,929 pemilih berdaftar di DUN Pengkalan Kubor akan mengundi bagi memilih wakil rakyat baharu selepas penyandang terdahulu, Allahyarham Datuk Noor Zahidi Omar meninggal dunia ketika mendapat rawatan kanser di China, 20 Ogos lalu.

Pilihan raya itu menyaksikan pertembungan tiga penjuru antara calon Barisan Nasional (BN), Mat Razi Mat Ail; calon Pas, Wan Rosdi Wan Ibrahim dan seorang calon Bebas, Izat Bukhari Ismail Bukhari.

Ditanya mengenai peratusan keluar mengundi, Abdul Aziz berkata, SPR menyasarkan 70 peratus pengundi berdasarkan trend dalam pilihan raya umum lalu.

Dalam pada itu, beliau turut mengingatkan parti politik terlibat agar mematuhi peraturan yang termaktub dalam Akta Pilihan Raya dan Akta Kesalahan Pilihan Raya tentang larangan berkempen selepas pukul 12 tengah malam ini.

"Parti-parti politik juga diingatkan tidak mendirikan barong atau pondok panas berhampiran pusat mengundi pada hari pengundian esok, kerana pihak SPR telah menyediakan barong bagi tujuan penyemakan status mengundi di semua pusat mengundi.

"Selain itu, aktiviti merayu dan meraih undi pada hari pengundian esok juga dilarang sama sekali dan mereka yang melanggar peruntukan itu boleh dipenjara tidak melebihi satu tahun atau denda tidak lebih RM5,000 atau kedua-duanya," kata beliau.

Beliau mengingatkan pengundi supaya membawa kad pengenalan dan memastikan saluran mengundi masing-masing terlebih dahulu selain tidak memakai pakaian mempunyai parti politik semasa hari mengundi.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140925/po_02/SPR-umum-keputusan-9-malam#ixzz3EHtV0pen  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: