Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 25 September 2014

SUKAN ASIA 2014 : Tuah 'senapang rosak'


MUSLIFAH Zulkifli terhutang budi kepada persatuan menembak di Incheon yang membantu memperbaiki senapangnya. - AGENSI

INCHEON - "Saya hampir saja tak dapat beraksi hari ini (semalam) kerana senapang rosak.

"Saya ingat cabaran saya di Sukan Asia sudah berakhir apabila usaha untuk memperbaikinya pada awalnya tidak berjaya.

"Memang panik sekejap, tetapi pegawai daripada persatuan menembak Incheon sangat membantu. Mereka mencari alat ganti untuk senapang saya dan alhamdulillah semalam (kelmarin) berjaya diperbaiki dan saya boleh bertanding.

"Mungkin senapang rosak bawa tuah hari ini. Saya membantu pasukan memenangi gangsa dan ini kejayaan yang cukup manis," kata Muslifah Zulkifli ketika menceritakan mengenai detik cemas yang dilalui sebelum menghadiahkan gangsa dalam acara 50 meter rifle prone wanita.

Penembak berusia 27 tahun itu juga memberitahu, dia terlepas sesi latihan sebaik saja tiba di Incheon dan hanya berpeluang berlatih pada sehari sebelum pertandingan, itu pun bersama penembak lelaki.

Muslifah bernasib baik kerana salah seorang juri di temasya berkenaan iaitu Tan Hock Huat yang berasal dari Malaysia mempunyai hubungan baik dengan persatuan menembak tempatan, yang telah memberi pelbagai bantuan, termasuk membekalkan peluru.

"Saya rasa semua orang di lapangan ini kenal saya... oh ini dia penembak yang senapangnya rosak.

"Keadaan memang cemas sekejap sebab mula-mula mereka tengok senapang saya, mereka tidak tahu apa punca kerosakan dan tidak dapat membantu.

"Encik Tan minta tolong rakannya daripada persatuan menembak di Incheon, mereka sangat-sangat membantu dan saya terhutang budi kepada mereka," katanya lagi.

Mujurlah gangguan yang tidak diduga itu tidak menganggu fokus Muslifah untuk melakukan bidikan yang baik di Lapang Sasar Ongnyeon. Dia mencatat 618.3 mata untuk menduduki tangga ke-10 individu, catatan yang cukup untuk membantu pasukan negara meraih gangsa.

Selain Muslifah, trio gangsa Malaysia dianggotai oleh pemenang pingat perak individu, Nur Suryani Mohamed Taibi dan Nur Ayuni Farhana Abdul Halim. - UTUSAN

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140925/su_10/Tuah-senapang-rosak#ixzz3EI74gopQ
© Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: