Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 25 September 2014

POLITIK : Barisan Exco: Azmin menghadap Sultan Selangor hari ini


MOHAMED Azmin Ali bersalaman dengan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Datuk Mohamed Khusrin Munawi pada hari pertama beliau memulakan tugas rasmi sebagai menteri besar di tingkat 21 Bangunan SUK di Shah Alam, semalam.

SHAH ALAM 24 Sept. - Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali akan menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah esok untuk mendapatkan perkenan bagi barisan Exco kerajaan negeri yang baharu.

Azmin berkata, buat masa ini barisan Exco belum diputuskan dan perbincangan sedang berjalan antara ketiga-tiga parti dalam pakatan pembangkang iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR), Pas dan DAP.

Menurutnya, beliau berharap proses pemilihan itu dapat diselesaikan hari ini sebelum menghadap Sultan Selangor esok.

"Sekarang kita sedang meneliti barisan Exco baharu dan saya telah pun memulakan perbincangan semalam dan akan disusuli pertemuan kedua dengan pimpinan pakatan pembangkang petang ini.

"Saya akan bincang dengan mereka untuk membentuk pasukan Exco baharu yang terdiri daripada 10 orang kerana empat telah pun meletak jawatan semalam," katanya ketika ditemui sebelum menghadiri taklimat pertama bersama ketua-ketua jabatan di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini hari ini.

Azmin yang memulakan tugas rasmi Menteri Besar hari ini tiba di bangunan berkenaan pada kira-kira pukul 7.45 pagi dengan disambut oleh Setiausaha Kerajaan Negeri. Datuk Mohamed Khusrin Munawi.

Beliau kemudiannya mengadakan perbincangan awal dengan Mohamed Khusrin tentang tugas-tugas Menteri Besar sebelum menghadiri majlis taklimat bersama ketua-ketua jabatan.

Azmin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa dan Timbalan Presiden PKR secara rasminya menjadi Menteri Besar ke-15 selepas mengangkat sumpah di hadapan Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Alam Shah, Klang, semalam.

Azmin dalam pada itu turut mengesahkan majlis angkat sumpah barisan Exco baharu akan diadakan Jumaat ini.

Sementara itu, Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga enggan mengulas lanjut mengenai pemilihan Exco baharu dan berkata segala keputusan terletak pada Azmin selaku menteri besar.

"Itu bidang kuasa menteri besar, jadi kita kena beri keyakinan, kepercayaan kepada dia untuk berunding dengan ketua parti-parti dan kemudian terbuka untuk perkenan Tuanku Sultan," katanya.

Mengenai desas-desus permintaan PKR untuk mendapatkan lebih dari tiga kuota di dalam barisan Exco, Anwar berkata: "dia ada sepuluh...(kuota)".

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140925/po_03/Barisan-Exco-Azmin-menghadap-Sultan-Selangor-hari-ini#ixzz3EHvCvLe8  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: