Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 29 September 2014

Krisis politik Selangor dijangka kembali panas - Nasruddin


NASRUDIN HASSAN

KUALA LUMPUR 28 Sept. - Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Nasruddin Hassan meramalkan kemelut politik negara khususnya di Selangor akan kembali panas meskipun Menteri Besar baharu negeri itu telah dilantik.

Beliau yang menggunakan analogi Indeks Pencemaran Udara (IPU) bagi mengulas mengenai si­tuasi politik itu berkata, jangkaan bahawa kemelut di Selangor sudah pulih adalah meleset kerana ia dipercayai hanya bersifat sementara.

Katanya, suhu politik di Selangor dijangka kembali panas pada bila-bila masa akibat faktor dalaman dan luaran yang melanda negeri itu.

"Ada penganalisa menyebut bahawa IPU politik Selangor sudah pulih. Kalau benar begitu Alhamdulillah. Tapi pengamatan saya, melihat kepada bawaan angin politik semasa luar dan dalam, saya anggar bahawa ini adalah fenomena seketika. Jerebu ini akan kembali melanda.

"Anggaran saya buat sepintas lalu. Memang secara pandangan kasarnya 'jerebu' telah mula beransur pulih. Tapi cuaca masih kering dan panas. 'Pembakaran terbuka' masih berlaku, akibat panas terik maka hutan terbakar boleh berlaku bila-bila masa. Semua ini menghasilkan jerebu atau meningkatkan indek IPU politik tanah air," katanya menerusi catatan bertajuk 'IPU Politik Negara' dalam Facebook beliau hari ini.

Menurut Nasruddin, terdapat pihak yang berusaha memulihkan krisis politik di negeri terkaya di Malaysia itu walaupun melibatkan risiko tinggi dan berharap ia berjaya kerana telah berlarutan sekian lama.

"Ada pihak berikhtiar melakukan pembenihan hujan. Alhamdulillah. Walau sukar dan kosnya tinggi, paling tidak ia berusaha. Saya doakan usaha itu berjaya kerana jantung dan paru-paru sudah mula terasa kesannya akibat jerebu yang berpanjangan.

"Apa pun, jangan lupa bergantung kepada Allah SWT dan munajat minta hujan. Bila hujan turun, bumi jadi sejuk, tumbuhan hijau akan segar dan jerebu akan lenyap. Amin, mudah-mudahan begitu," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140929/po_04/Krisis-politik-Selangor-dijangka-kembali-panas---Nasruddin#ixzz3Eg1ciy00  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: