Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 4 September 2014

PALESTIN : Kata dua kepada Israel


Seorang wanita Palestin membawa anak-anaknya melalui runtuhan bangunan untuk ke kem pelarian Rafah, Genting Gaza, kelmarin. - AGENSI

BAITULMAQDIS 3 Sept. - Pemimpin Palestin menetapkan tempoh tiga tahun supaya Israel menamatkan penjajahan ke atas Tebing Barat dan Genting Gaza dalam satu resolusi yang akan dikemukakan ke Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Resolusi itu dicapai ketika perunding Palestin akan mengadakan pertemuan dengan wakil kerajaan Amerika Syarikat (AS) di Washington hari ini, untuk membincangkan perjanjian gencatan senjata jangka masa panjang di Gaza dan beberapa isu lain.

Anggota kepimpinan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), Hanan Ashrawi berkata, pihaknya akan mendapatkan sokongan Majlis Keselamatan PBB bagi meluluskan resolusi berkenaan walaupun menyedari AS akan menggunakan kuasa veto untuk menghalang usul terbabit.

"Penjajahan Israel ke atas wilayah Palestin sejak 47 tahun lalu perlu berakhir dalam tempoh tiga tahun.

"PLO juga mungkin mengambil langkah untuk mengemukakan resolusi itu ke Perhimpunan Agung PBB (UNGA)," katanya.

PLO dijangka mengemukakan usul resolusi berkenaan secara rasmi ke PBB pada hujung bulan ini.

Dalam perkembangan sama, Setiausaha Jabatan Negara AS, Jen Psaki berkata, Setiausaha Negara AS, John Kerry dijangka menghubungi Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu sebelum mengadakan pertemuan dengan perunding Palestin, Saeb Erakat.

Menurut Paski, kedua-dua pihak akan berbincang tentang beberapa isu termasuk rundingan gencatan senjata di Gaza dan menetapkan tarikh rundingan seterusnya bagi mencari penyelesaian jangka masa panjang.

Israel dan Palestin sepatutnya mengadakan perbincangan dalam tempoh terdekat untuk mencapai perjanjian damai kekal tetapi tiada tarikh ditetapkan untuk memulakan rundingan.

Kali terakhir Kerry bertemu dengan pemimpin Palestin adalah pada Julai lalu apabila beliau cuba menjadi pengantara bagi mengakhiri konflik di Gaza, tetapi menemukan kegagalan. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140904/lu_01/Kata-dua-kepada-Israel#ixzz3CJPVRw1v  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: