Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 3 April 2014

MH370 - 227 penumpang 'bebas' - Khalid

Khalid Abu Bakar bersalaman dengan sebahagian tetamu khas yang turut hadir dalam majlis perasmian Seminar Pemantapan Polis di Maktab Polis Diraja Malaysia, Cheras, Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/MOHD. NAJIB MOHD. NOR

KUALA LUMPUR 2 April - Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini mengesahkan kesemua 227 penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370, bebas daripada empat elemen siasatan pasukan itu iaitu rampasan, sabotaj, masalah peribadi dan psikologi.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, bagaimanapun, pasukan khas masih lagi melakukan siasatan terhadap juruterbang, pembantu juruterbang serta anak kapal lain berdasarkan empat elemen terbabit.

“Hanya penumpang sahaja yang telah bersih, selebihnya belum lagi," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Pemantapan Polis di Maktab PDRM, Cheras, di sini hari ini.

Khalid berkata, dalam perkembangan terbaharu iaitu sehingga semalam, pihaknya telah merekodkan kenyataan daripada lebih 170 individu.

Jelas beliau, masih ramai individu yang akan ditemu bual selepas ini dan pihaknya sentiasa berhubung dengan keluarga anak kapal dalam proses siasatan itu.

“Ini adalah siasatan jenayah mengikut Seksyen 130C Kanun Keseksaan yang mana prosedur Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) dilakukan.

“Sebab itu kami tidak boleh dedahkan hasil siasatan. Kamu (wartawan) hanya akan tahu hasil siasatan kami sekiranya ada perbicaraan nanti," ujarnya.

Kata beliau, PDRM juga masih belum menerima sebarang keputusan atau maklum balas daripada pihak berkuasa luar berhubung perisian simulasi yang dimiliki oleh juruterbang, Kapten Zaharie Ahmad Shah.

Sementara itu, mengulas mengenai Akta Pencegahan Jenayah (Pindaan dan Perluasan) 2013 yang dikuat kuasa hari ini, Khalid berkata, polis bersiap sedia untuk melaksanakannya serta sudah mempunyai senarai individu yang akan ditahan mengikut akta terbabit.
Sabarlah, cukup masanya nanti kita akan umum," ujarnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140403/dn_05/227-penumpang-bebas---Khalid#ixzz2xnHvWZZd  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: