Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 5 June 2014

ISU-ISU AKHBAR CINA


PENGAJARAN PRK TELUK INTAN

AKHBAR China Press bertarikh 3 Jun 2014 menyiarkan artikel mengenai Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan, Sabtu lalu yang menyaksikan Presiden Gerakan, Datuk Mah Siew Keong menang dengan majoriti tipis 238 undi.

Artikel bertajuk ‘Pengalaman, tamparan dan pengajaran di PRK’ yang ditulis oleh Lim Ming Piaw disiarkan dalam ruangan Kedai Kopi Orang Ramai halaman C15.

Tidak memeranjatkan apabila calon DAP, Dyana Sofya Mohd. Daud tewas di Teluk Intan. Sebelum PRK, Penasihat DAP, Lim Kit Siang pernah berkata, parti itu berada dalam keadaan tertekan dan mungkin hanya akan mendapat 45 peratus sokongan tiket undi.

Walaupun kenyataan itu sebahagian daripada strategi beliau untuk menarik simpati pengundi seperti yang sering dilakukannya, tetapi kata-kata beliau kali ini begitu tepat sekali.

Pada awalnya, Siew Keong sendiri me­ngaku beliau kurang yakin boleh menang, sehingga di penghujung malam terakhir sebelum pengumuman dibuat barulah nampak seperti 50-50 boleh menang.

Seramai 40,000 orang membuang undi, terpisah hanya dengan 238 tiket undi. Dengan kelebihan 0.6 peratus, jika kita anggap itu adalah gelombang 50-50, mungkin tidak silap.

Walaupun nilainya hanya 0.6 peratus, ia telah meningkatkan semangat Gerakan sebanyak 100 peratus. Mereka merasakan seperti bangkit kembali dari dalam gaung dan umpama ikan kering yang dapat hidup kembali.

Kemenangan ini akan disolek sebagai kebangkitan kepada Gerakan kerana telah dapat menewaskan DAP dan ia juga boleh dicatatkan di dalam buku sejarah parti itu.

Tetapi jika sesebuah parti itu benar-benar berwibawa, ia akan membuat analisis terperinci sebab-sebab kemenangan tipis itu dan bukannya hanya mempamerkan rasa bangga yang menyinggung perasaan orang lain.

Bagi DAP, mereka perlu ingat baik-baik akan satu pengajaran iaitu pasukan tentera yang berlagak sombong pasti akan kecundang. Orang Cina dahagakan perubahan, hasrat itu tidak pernah berubah. Tetapi sekarang ini mereka mengikut DAP secara membuta-tuli sehingga percayakan kata-kata manis parti itu bahawa Pas tidak akan melaksanakan hukum hudud. Oleh itu, orang Cina sudah tidak lagi berani mengikut cara itu.

Sementara itu, isu PRK Teluk Intan turut diulas oleh akhbar Nanyang Siang Pau bertarikh 4 Jun 2014.

Artikel yang merupakan pendapat pe­ngarang akhbar berkenaan bertajuk ‘PRK yang banyak huraiannya’ disiarkan dalam ruangan Pendapat Yuan Lun halaman W3.

Adakah pengundi Cina benar-benar sudah kembali kepada BN jika jumlah yang keluar mengundi hanya 67 peratus?

Jika kita berdiri di pihak BN, kita mungkin bertepuk sorak menyatakan pengundi Cina telah kembali kepada parti itu dan menggunakan keputusan PRK terbaharu ini untuk menghentam pihak lawan.

Sebaliknya pandangan pemimpin DAP pula adalah berbeza dengan menyatakan kemerosotan undi pengundi Cina hanya 15 peratus manakala orang Melayu yang mengundi calon parti itu meningkat sebanyak tiga peratus berbanding Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Bagi DAP, itu adalah satu keputusan yang mengejutkan. Ini menunjukkan strategi parti itu untuk menarik sokongan orang Melayu telah memberi kesan yang positif.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika ditemuramah akhbar ini berkata, kemenangan itu terlalu tipis dan agak payah untuk menyatakan pengundi Cina telah kembali kepada BN.

Dr. Mahathir berkata, jika nisbah keluar mengundi ramai, barulah dapat dikenal pasti sama ada pengundi Cina kembali kepada BN ataupun tidak.

Pandangan Dr. Mahathir adalah berdasarkan kepada realiti, tetapi kita juga tidak boleh menafikan bahawa pada PRK kali ini, ada kawasan peti undi yang ramai bilangan penduduk Cina yang secara besar-besaran kembali kepada BN.

Fakta pengundi Cina ini kembali kepada BN, dipercayai ada kaitannya dengan cadangan Pas untuk melaksanakan hukum hudud serta mahukan pembangunan di kawasan Teluk Intan.

HUBUNGAN ERAT DUA NEGARA

AKHBAR Nanyang Siang Pau bertarikh 31 Mei 2014 turut mengulas hubungan diplomatik antara Malaysia dan China yang sudah berlangsung selama 40 tahun.

Artikel bertajuk ‘Erti realisasi hubungan strategik antara Malaysia dan China’ yang ditulis oleh Chang Chin Wei disiarkan dalam ruangan Pendapat Yuan Lun halaman W3.

Lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke China kali ini amat luar biasa kerana ia diadakan ketika timbul perasaan tidak puas hati rakyat negara berkenaan berhubung cara kerajaan Malaysia mengendalikan insiden kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370.

Dalam dunia ini, tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan dan tiada kekecewaan yang tidak boleh dilegakan.

Hubungan antara negara tidak sepatutnya terganggu semata-mata kerana ada sedikit insiden.

Hubungan erat Malaysia dan China bukan sahaja akan membolehkan kedua-dua negara sama-sama merungkai misteri kehilangan pesawat MH370 malah akan memberi impak besar kepada rantau Asia Pasifik.

Semua sedia maklum, dari kawasan lautan sebelah timur sehingga ke sebelah barat, China sedang bertelagah dengan Jepun, Filipina dan Vietnam berhubung isu sempadan perairan sehingga rakyat China di negara itu menjadi sasaran sera­ngan.

Walaupun Malaysia juga ada bertelagah dengan China berhubung sempadan perairan, tetapi kita mengamalkan pendekatan perbincangan bagi menyelesaikan masalah.

Sebab lain China ingin mengadakan hubungan erat dengan Malaysia kerana kita dilihat sebagai negara kuasa bebas yang tidak condong kepada mana-mana negara termasuk Amerika Syarikat (AS).

Bukti hubungan erat ini adalah apabila hubungan dagang kedua-kedua negara mencecah AS$100 bilion pada 2013. Malaysia enam tahun berturut-turut menjadi rakan dagang China yang terbesar di ASEAN.

Hubungan erat kedua-dua negara bertambah kukuh dengan tibanya dua panda ke Kuala Lumpur.




No comments: