Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 1 October 2014

SUKAN ASIA 2014 : Malaysia tak pulang pingat


TAI Cheau Xuen dibatalkan penyertaan pada Sukan Asia Incheon setelah didapati positif dalam ujian dadah dan pingatnya akan ditarik balik tetapi menunggu hasil rayuan kontinjen negara.

INCHEON - Malaysia tidak akan mengembalikan pingat emas Sukan Asia XVII yang dimenangi oleh Tai Cheau Xuen walaupun alet wusyu negara itu disahkan gagal ujian doping semalam.

Ketua kontinjen negara Datuk Danyal Balagopal sebaliknya menegaskan, rayuan akan dikemukakan kepada Mahkamah Timbangtara Sukan (CAS) kerana sejak awal lagi Malaysia meragui proses ujian doping itu dilakukan.

Antara yang menimbulkan keraguan adalah mengapa Majlis Olimpik Asia (OCA) mengambil masa yang terlalu lama sehingga 15 jam untuk mendapatkan keputusan ujian air kencing, sedangkan kebiasaannya boleh diketahui serta merta sebaik saja contoh air kencing dibawa masuk ke makmal.

Malah katanya, pada hari proses air kencing diambil, terdapat lima botol contoh yang diletakkan di satu tempat, justeru mungkin berlaku kesilapan seperti air kencing tertukar ketika dibawa ke makmal.

"Buat apa kami hendak pulangkan pingat emas? Kami akan mengemukan rayuan kepada CAS kerana terdapat banyak keraguan dalam cara kes ini dikendalikan.

"Mengapa mereka mengambil masa terlalu lama hingga 15 jam untuk mendapatkan keputusan, malah selepas pertandingan pun, Cheau Xuen menunggu hingga hampir dua jam untuk menjalani ujian.

"Ada beberapa perkara lagi yang meragukan, tetapi saya tidak boleh bercakap terlalu banyak kerana ini melibatkan isu undang-undang. Saya akan bincang dengan ISN (Institut Sukan Negara) dan mengemukakan dokumen untuk merayu kepada CAS," ujar Danyal.

Semalam, OCA mengesahkan pingat emas yang dimenangi Cheau Xuen dalam acara nanquan dan nandao all around wanita ditarik balik selepas atlet berusia 23 tahun itu didapati positif mengambil dadah sibutramine.

Cheau Xuen menyumbangkan emas pertama buat kontinjen Malaysia di Incheon pada 20 September lalu.

Apa yang berlaku kepada Cheau Xuen adalah sesuatu yang malang, apatah lagi kontinjen Malaysia amat yakin atlet kelahiran Negeri Sembilan itu tidak bersalah dan seorang yang jujur.

Menurut Danyal, beliau dan Ketua Pegawai Eksekutif Institut Sukan Negara (ISN), Datuk Dr. Ramlan Aziz berulang kali menyoal Cheau Xuen sebaik keputusan sampel A diterima dan dia menafikan sekeras-kerasnya ada mengambil sebarang dadah atau bahan yang tidak dibenarkan.

"Saya yakin dia tidak bersalah. Kami akan mengemukakan rayuan di sini (Incheon) juga kerana CAS juga hadir pada Sukan Asia. Saya difahamkan dadah sibutramine biasanya terdapat dalam kandungan suplemen untuk menurunkan berat badan," kata Danyal lagi. - UTUSAN

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20141001/su_01/Malaysia-tak-pulang-pingat#ixzz3ErCLHMRD  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: