Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 13 October 2014

F1 : Hamilton takluk GP Rusia


VLADIMIR Putin menunjukkan tanda bagus kepada Lewis Hamilton selepas menyerahkan trofi kejuaraan sambil diperhatikan oleh Nico Rosberg pada majlis penyampaian hadiah GP Rusia di Sochi semalam. - REUTERS

SOCHI, Rusia - Pelumba Mercedes AMG Petronas, Lewis Hamilton mencatatkan kemenangan keempat berturut-turut selepas muncul juara Formula Satu (F1) Grand Prix (GP) Rusia, yang berlangsung buat julung kalinya semalam.

Hamilton mencatatkan masa satu jam 31:50.744 saat iaitu 13.657s lebih pantas daripada rakan sepasukannya Nico Rosberg yang menduduki tempat kedua. Tempat ketiga menjadi milik Valterri Bottas dari pasukan Williams dan kejayaan itu turut disaksikan oleh Presiden Rusia, Vladimir Putin.

Mereka diikuti oleh dua pemandu McLaren, Jenson Button dan Kevin Magnussen; Fernando Alonso dari Ferrari; pasangan Red Bull, Daniel Ricciardo dan Sebastian Vettel; pelumba Ferrari, Kimi Raikkonen dan Sergio Perez dari pasukan Force India.

Ini merupakan kemenangan kesembilan Hamilton musim ini yang menyaksikan pelumba Britain itu terus meninggalkan Rosberg di anak tangga tangga kedua kejuaraan dengan perbezaan 17 mata ketika persaingan musim ini berbaki tiga perlumbaan.

Kejayaan kali ke-10 Mercedes menguasai kedudukan 1-2 musim ini menyaksikan mereka merampas gelaran pengeluar terbaik sekali gus mengakhiri kejuaraaan empat musim yang diraih Red Bull.

Hamilton turut menerima pujian kerana 'pemanduan hebat' daripada pasukannya menerusi alat komunikasi dan pelumba itu membalas: "Tahniah atas kejayaan merangkul gelaran pengeluar terbaik, kita sedang mencipta sejarah".

Sebelum perlumbaan di litar Sochi Autodrom itu bermula, kesemua 21 pemandu bertafakur selama seminit sebagai memperingati pemandu Marussia, Jules Bianchi yang berada dalam keadaan kritikal akibat kemalangan dalam GP Jepun minggu lalu.

Terdahulu, pasukan Ferrari turut menghantar mesej memberi semangat kepada Bianchi yang merupakan pemandu muda di akademi Ferrari. - DPA

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20141013/sl_02/Hamilton-takluk-GP-Rusia#ixzz3Fyx3LHsl  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: