Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 8 October 2014

POLITIK : Jangan campur urusan UMNO

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
rodelio.taucan@utusan.com.my

DARI KIRI: Mohamad Azli, Ti Lian Ker, Leong Kim Soon

KUALA LUMPUR 6 Okt. - Timbalan Ketua UMNO Bahagian Petaling Jaya Utara, Mohamad Azli Mohemed Saad mengingatkan Ahli Jawatankuasa Pusat MCA, Datuk Ti Lian Ker dan Setiausaha Agung Pemuda MCA, Leong Kim Soon agar tidak mencampuri urusan dalaman UMNO, sebaliknya mereka sendiri perlu bekerja keras menarik balik sokongan kaum Cina kepada MCA yang berkurangan.

Mohamad Azli berkata demikian sebagai jawapan kepada kenyataan kedua-dua pemimpin berkenaan yang menyelar cadangannya supaya Perhimpunan Agung UMNO kali ini membahaskan sama ada sekolah jenis kebangsaan cina (SJKC) perlu diteruskan atau dimansuhkan selepas dilihat telah diperalat oleh pembangkang dalam menabur sentimen perkauman dan antikerajaan.

Berikut adalah kenyataan penuh beliau:

* Lian Ker perlu menutup mulut sebab calon-calon MCA hanya menang pilihan raya dengan undi orang Melayu, bukannya undi kaum Cina. Lian Ker tidak mempunyai locus standi (hak) sebab kaum Cina tolak parti MCA.

* Lian Ker perlu sedar bahawa beliau tidak mewakili suara kaum Cina, maka saya memintanya supaya jangan syok sendiri dan bermimpi di siang hari.

* Tidak perlu ajar kami dalam UMNO tentang apa yang boleh dibahas dan yang tidak boleh dibahas. Tidak perlu jaga tepi kain UMNO, pergilah jaga kain parti DAP.

* Saya ingin menasihatinya supaya buka mata dan sedar bahawa SJKC banyak memberi keuntungan politik kepada pembangkang, bukannya MCA.

* Jangan berangan-angan mahu menjadi hero kepada semua kaum Cina sebab MCA gagal menangani DAP walaupun Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu belum disahkan.

* Saya kira MCA sedar tentang hakikat sebenar iaitu kaum Cina menolak MCA. Saya amat simpati dan kasihan kepada keadaan MCA sekarang. Tetapi Lian Ker dan Kim Soon masih tidak sedar diri dan syok sendiri serta menganggap mereka masih mewakili kaum Cina sehingga mahu pertahankan SJKC. Mereka sudah lupa kaum Cina tolak mereka.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20141007/po_05/Jangan-campur-urusan-UMNO#ixzz3FWWpnJ6J  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: