Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 23 October 2014

Kerja orang tiada otak’

Nik Abdul Aziz kecam penganjuran kempen sentuh anjing

OLEH ZAAIN ZIN (PENGARANG@UTUSAN.COM.MY) | 22 Oktober 2014 3:30 AM


NIK ABDUL AZIZ NIK MAT (kiri) dan Ahmad Yakob memegang replika buku Khalifah: Kita Pilihan Allah di Kelantan Trade Centre, Kota Bhatu, Kelantan, semalam. – UTUSAN/WAHIDIN SALIM

Kerja orang tiada otak, tetapi ada ulat.” Itu kecaman keras Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat terhadap penganjuran kempen ‘Saya Mahu Sentuh Anjing’ di Petaling Jaya, Selangor kelmarin.

Bekas Menteri Besar Kelantan itu berkata, terdapat pelbagai aktiviti lain yang lebih bermanfaat boleh dilakukan umat Islam di negara ini daripada berhimpun beramai-ramai semata-mata mahu menyentuh haiwan berkenaan tanpa alasan kukuh.

“Apabila keluar berita orang ramai pegang anjing, dalam kepala tiada otak, tetapi ada ulat. Tidak munasabah orang Melayu, orang Islam sengaja berhimpun ramai-ramai dan pegang anjing.

“Apa kebaikan benda itu, ada­kah berguna di akhirat, sedangkan banyak perkara lain boleh buat yang membolehkan anak cucu kita ikut,” katanya berucap dalam majlis Sambutan Tahun Ke-24 Pentadbiran Membangun Bersama Islam Kerajaan Kelantan serta pelancaran buku Khalifah: Kita Pilihan Allah di sini hari ini.

Yang turut hadir, Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob; Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Abdullah Ya’kub serta Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kesihatan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Abdul Fattah Mahmood.

Penganjuran kempen ‘Saya Mahu Sentuh Anjing’ yang berlangsung di Central Park, Bandar Utama, Petaling Jaya kelmarin mengundang kemarahan banyak pihak walaupun dikatakan bertujuan menepis persepsi negatif umat Islam terhadap haiwan berkenaan.

Dalam perkembangan berkait­an, Nik Abdul Aziz berkata, umat Islam di negara ini perlu berhati-hati dan tidak mudah terpengaruh dengan pihak tertentu yang kononnya memperjuangkan fahaman Islam.

Beliau turut menyeru para ilmuwan dan pendakwah memperkemaskan kemahiran berhujah masing-masing supaya mereka dapat menjadi sumber rujukan kepada umat Islam apabila timbul sesuatu isu yang mengelirukan.

“Baru-baru ini, ada sebut fahaman liberal, ini semata-mata nak kacau (umat Islam), perkara sebegini sangat mustahak untuk kita tepis dengan cara berhujah,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/8216-kerja-orang-tiada-otak-8217 1.15477#sthash.mwRW1la5.dpuf



No comments: