Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 28 October 2014

Lebih RM10,000 tak dapat subsidi petrol

Golongan berpendapatan tinggi bayar ikut harga pasaran

OLEH FADZIL ZAINOL (EKONOMI@UTUSAN.COM.MY) | 28 Oktober 2014 3:16 AM


KUALA LUMPUR 27 Okt. - Golongan berpendapat­an tinggi iaitu melebihi RM10,000 sebulan tidak akan menerima subsidi petrol dan perlu membayarnya mengikut harga pasaran.

Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadz­lah (gambar) berkata, ini kerana nilai pemberian subsidi petrol yang akan diumumkan kerajaan adalah berdasarkan kumpulan pendapatan yang akan ditentukan nanti.

Katanya, kumpulan akan dipe­cahkan kepada tiga kelompok dengan golongan berpendapatan rendah dan menengah sahaja yang akan diberikan subsidi, manakala berpendapatan tinggi tidak me­nerima subsidi.

“Secara kasarnya individu yang berpendapatan rendah kurang di bawah RM5,000 sebulan akan diberi subsidi sepenuhnya, manakala berpendapatan menengah bermula RM5,000 hingga RM10,000 sebulan menerima subsidi pada kadar lebih rendah. Keutamaan adalah untuk membantu kumpulan sasar yang memerlukan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perbankan Islam Antarabangsa Bank Rakyat di sini hari ini. Turut hadir Pengerusi Bank Rakyat, Datuk Mat Noor Nawi.

Semasa pembentangan Bajet 2015, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kerajaan akan membangunkan satu mekanisme baharu pemberian subsidi petroleum, agar pemberiannya lebih tersasar kepada golongan yang memerlukan.

Mengikut laporan sebelum ini, rasionalisasi subsidi diesel dan petrol untuk menjaga kepentingan golongan disasar mungkin akan dilaksanakan pada Januari tahun depan bagi diesel dan Jun bagi petrol RON95.

Mekanisme pelaksanaan rasionalisasi subsidi itu akan diumumkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) yang masih menunggu cadangan daripada syarikat-syarikat tempatan.

Kata Ahmad Husni, pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) diagihkan mengikut pendapatan isi rumah, sementara subsidi petrol adalah berdasarkan pendapatan individu.

Peruntukan subsidi telah me­ningkat 14 kali ganda daripada RM1.65 bilion pada 2002 kepada RM23.5 bilion pada 2013. Hal itu disebabkan peningkatan jumlah kenderaan daripada 13.6 juta pada 2008 kepada 23.7 juta buah pada 2013.

Najib akan mengumumkan mekanisme pemberian subsidi itu dalam masa terdekat, bagi menggantikan kaedah ketika ini yang mana subsidi dinikmati oleh semua lapisan masyarakat, termasuk golongan berpendapatan tinggi.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/lebih-rm10-000-tak-dapat-subsidi-petrol-1.17673#sthash.1qzuVEoE.dpuf


No comments: