Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 13 October 2014

POLITIK : Azmin punya kuasa mutlak

Oleh SITI ROHAIZAH ZAINAL
pengarang@utusan.com.my

Mohamed Maliki

KUALA LUMPUR 10 Okt. - Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor perlu tegas menghalang penganjuran pesta arak, Oktoberfest di pusat beli-belah One Utama, Petaling Jaya demi menjaga kepentingan rakyat terutamanya masyarakat Islam.

Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Mohamed Maliki Mohamed Rapiee berkata, penganjuran Oktoberfest merupakan isu moral dan kepentingan perniagaan di luar etika yang sepatutnya boleh diputuskan mengikut pertimbangan logik Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali.

"Sikap yang ditunjukkan jelas membelakangi sumpah serta janji yang dilafazkan kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah untuk menjaga kesucian serta kemuliaan agama Islam dan sebagai pemimpin yang memiliki kuasa eksekutif dalam mentadbir Selangor, beliau dilihat gagal dalam ujian pertama sebagai Menteri Besar.


Keratan akhbar Utusan Malaysia 10 Oktober.

"Semua sedia maklum arak merupakan bahan tidak baik untuk diamalkan dalam kehidupan seharian dan berdasarkan konteks masyarakat bukan Islam juga pasti tidak bersetuju pengambilan arak dibiarkan secara berleluasa. Jika isu seperti ini tidak boleh ditangani, bagaimana beliau hendak berdepan dengan masalah lebih kompleks seperti isu air, rumah urut, judi, setinggan, curi pasir, pembangunan tanah dan lain-lain," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Semalam akhbar melaporkan, meskipun menerima bantahan daripada banyak pihak termasuk rakan sekutunya, Pas, kerajaan PKR Selangor bertegas membenarkan penganjuran pesta arak tersebut yang dijadualkan berlangsung di pusat beli-belah One Utama, Petaling Jaya pada hujung minggu ini.

Mohamed Azmin berkata, pihaknya memberi laluan kepada pesta tersebut berikutan penganjurnya telah memenuhi semua syarat ditetapkan.

Sementara itu, Presiden Persatuan Belia Islam Nasional (Pembina), Ibrahim Mohd. Hassan berkata, pihaknya bimbang penganjuran aktiviti seperti itu akan menjadi permulaan dan mengundang kepada pesta-pesta lain seperti seks dan bogel.

"Adakah Menteri Besar sedar penganjuran program ini adalah pesta arak? Beliau sepatutnya menghalang mana-mana penganjuran yang boleh mengundang bala.

"Berhubung pihak berkuasa tempatan pula, Menteri Besar sepatutnya berani menggunakan kuasa mutlak yang ada untuk mengekang aktiviti tersebut," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20141011/po_01/Azmin-punya-kuasa-mutlak#ixzz3FzkM9RWn  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: