Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 13 October 2014

BAJET : Hadiah kepada Sabah,Sarawak


Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
rodelio.taucan@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 10 Okt. - Bajet 2015 yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merupakan hadiah kepada penduduk Sabah dan Sarawak yang selama ini berharap kerajaan dapat memajukan keperluan infrastruktur di kedua-dua negeri itu.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, peruntukan sebanyak RM4.5 bilion yang disediakan termasuk RM2.5 bilion bagi menaik taraf Lebuh Raya Pan Borneo merentasi Sabah dan Sarawak akan turut menjadi pemacu kepada peningkatan ekonomi kedua-dua negeri khususnya masyarakat luar bandar.

"Ini adalah inisiatif yang kita alu-alukan terutama masyarakat luar bandar di Sabah dan Sarawak yang menuntut supaya mereka tidak ketinggalan dalam arus pembangunan infrastruktur seperti yang ada di Semenanjung.

"Dengan usaha seperti ini kita amat yakin apa yang dipohon oleh mereka akan ditunaikan malah saya yakin Lebuh Raya Pan Borneo akan menjadi pemangkin kepada peningkatan ekonomi penduduk," katanya ketika ditemui selepas pembentangan Bajet 2015 di Dewan Rakyat hari ini.

Mohd. Shafie berkata, bajet bertajuk Ekonomi Keperluan Rakyat (EKR) itu juga merupakan penyelesaian kepada masalah keperluan asas yang dialami masyarakat luar bandar di seluruh negara selama ini.

Jelasnya, ini adalah bukti kerajaan menunaikan janji bahawa pendapatan yang diperoleh hasil perkembangan pesat ekonomi negara akan diagih-agihkan kepada setiap rakyat terutama golongan yang memerlukan.

"Saya sangat gembira apabila masyarakat luar bandar diutamakan dengan peruntukan RM900 juta untuk memajukan jalan-jalan kampung, RM30 juta untuk lampu jalan di luar bandar, RM1.1 bilion bagi bekalan elektrik dan RM400 juta lagi dalam menyediakan bekalan air bersih.

"Dalam jangka masa panjang, kemajuan di luar bandar akan dapat dilihat dengan jelas terutama di Sabah dan Sarawak kerana saya yakin Pan Borneo akan meningkatkan nilai hartanah di situ," katanya.

Sementara itu, dalam sudut ekonomi makro, katanya, pelbagai insentif pelaburan yang disediakan mampu memacu kepesatan pembangunan total negara melalui kemasukan jumlah pelaburan yang lebih tinggi.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20141011/dn_18/Hadiah-kepada-SabahSarawak#ixzz3FziLL6Xv  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: