Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 30 October 2014

Peranan Pemandu 
perlu dikaji semula - HAPUSKAN AJE...EPU KAN ADA?


30 Oktober 2014 3:24 AM

KUALA LUMPUR 29 Okt. – Peranan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) perlu dikaji semula berikutan berlaku pertindihan dari segi fungsi unit tersebut dengan kementerian lain.

Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Datuk Abd. Aziz Sheikh Fadzir berkata, Pemandu dilihat tidak mempunyai hala tuju jelas seperti Unit Perancang Ekonomi (EPU) dan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

“Laporan Pemandu tidak sama dengan kementerian lain misalnya taraf hidup yang me­nimbulkan kekeliruan kepada rakyat dan pegawai kerajaan dalam melaksanakan sesuatu dasar.

“Sehubungan itu, peranan Pemandu perlu dikaji semula sama ada sesuai diteruskan atau mengembalikan peranannya kepada EPU yang sudah berjaya memainkan peranan lebih baik,” katanya dalam sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

Dalam pada itu, Abd. Aziz memberitahu, kerajaan perlu mewujudkan Jabatan Perolehan Negara dengan peranan menyelaraskan semua perolehan dan penawaran kontrak.

“Berdasarkan pengalaman saya dalam syarikat milik kerajaan (GLC), kita boleh melihat ketirisan selalunya berlaku apabila semua kementerian mengambil bahagian dalam pembelian barang dan penawaran kontrak. Akhirnya, kita membeli barang pada harga mahal, selain kua­litinya boleh dipertikaikan,” katanya.

Dalam pada itu, Abd. Aziz juga mengesyorkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diberi lebih kuasa de­ngan melaporkan terus kepada jawatankuasa senat di peringkat Parlimen.

“Hari ini, kita rasa malu apabila firma audit, Ernst & Young meletakkan Malaysia sebagai negara paling tinggi rasuah, sekali gus mencerminkan imej tidak baik. Dan walaupun ini tidak benar dan kita sudah melakukan pelbagai cara bagi meningkatkan nama baik negara,” katanya

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/parlimen/peranan-pemandu-8232-perlu-dikaji-semula-1.18632#sthash.H4srynAW.dpuf


No comments: